Železniční stavby i obchvaty. Exkurze zamířila na klíčovou dopravní infrastukturu
- 31. května 2023,
- 15:28
Aktuálně budované dopravní stavby jsou pravidelně cílem exkurzí, které Pardubický kraj společně se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje pořádá nejen pro klub významných seniorních osobností rezortu ve východních Čechách. Tentokrát se prohlídka týkala mostu přes Labe pro zdvojkolejněnou železniční trať mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, lávky na železničním uzlu Pardubice a obchvatu Dašic a Rokytna.
„Společně s Pardubickým krajem jsme v minulosti založili klub sdružující významné osobnosti z oboru dopravy, které působily v prostoru někdejšího Východočeského kraje. Nesmazatelným způsobem přispěly k výstavbě dopravní infrastruktury a dopravních systémů tady na východě Čech,“ vysvětlil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec s tím, že se jedná o skupinu čítající kolem sto padesáti lidí. Z nich se rekrutuje část účastníků pravidelných každoročních exkurzí, jejichž náplní je prohlídka vysoce rozpracovaných nebo dokončovaných dopravních děl. Ty si jezdí prohlédnout také členové České komory autorizovaných inženýrů a techniků a Krajské hospodářské komory Pardubického kraje. „Na některých stavbách jsme byli opakovaně, průběžně takto sledujeme třeba výstavbu dálnice D35, pozornosti samozřejmě neuniká ani železniční dopravní uzel Pardubice. To jsou vlastně tři etapy velké železniční stavby v prostoru hlavního nádraží, v hodnotě několika miliard korun,“ doplnil ředitel Němec.
VELKÉ INVESTICE NA ŽELEZNICI
A právě železnice a investice do ní v krajském městě byla první zastávkou celé skupiny. Po letmé prohlídce budovaného přemostění řeky Labe došlo na komentovanou ukázku toho, jak se mění pardubické hlavní nádraží. „Momentálně máme rozbourané čtvrté nástupiště, které kompletně rekonstruujeme,“ popsal aktuální situaci náměstek pro investice ze Stavební správy sever Správy železnic Radomil Novák. „Dokončujeme zároveň páté nástupiště a prorážíme tubusy podchodů pod celým rozšířeným kolejištěm. Budeme moci páté nástupiště využít při výluce nástupiště třetího, které budeme zavírat na začátku července.“ Na místě samém se třeba diskutovalo také o řešení opor zastřešení, které bylo nutné kvůli špatnému stavu nahradit jinou konstrukcí, přestože se jednalo o autorské dílo významného architekta Řepy. Hovořilo se také samozřejmě o vznikající lávce, která má být přímo v oblasti Dukly napojená na parkovací dům. Ten by měl vyřešit nyní dost tristní stav s nedostatkem parkovacích míst pro vozidla cestující veřejnosti. „V další etapě prací dojde na rekonstrukci budovy, při které bychom měli vybudovat parkovací prostor pod stávajícím nádražím,“ dodal Radomil Novák.
JAK ROSTOU OBCHVATY?
Další část exkurze už mířila do míst, ke kterým mají blízko silničáři, tedy k budoucím dopravním tepnám. Konkrétně na prohlídku lokalit, kde nedaleko krajského města rostou obchvaty Rokytna a Dašic. U Rokytna se buduje propojka mezi dálnicí D35 a hlavního tahu I/35, která odvede tranzitní dopravu z Rokytna, Chvojence a Býště. Zmíněným obcím se tak uleví od tisícovek automobilů, které jimi v současnosti projíždějí. Jen pár kilometrů vzdálený obchvat Dašic patří mezi nejvýznamnější a nejdražší letošní silniční stavby. Přijde na téměř 400 milionů korun. Po svém dokončení odvede dopravu z centra dvoutisícového města východně od Pardubic. „Jsme zhruba ve třetině výstavby, začali jsme v srpnu loňského roku,“ uvedl stavbyvedoucí ze společnosti Chládek a Tintěra Petr Dostál, který účastníky exkurze o průběhu stavby informoval. „Jedná se o silnici II/322, jde o přivaděč na dálnici, který místním občanům jako obchvat města velice pomůže. Se zprovozněním se počítá v závěru letošního roku.“
Vysoké tempo stavebních prací v rámci dopravní infrastruktury v regionu ocenil i staronový předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Koprivňanský. „Jsem velmi potěšen, že se staví pětatřicítka, přivaděče, obchvaty a jsem tomu rád zejména nyní, kdy vnímáme finanční propad ve stavebnictví o šest procent. Ten bude mít velký vliv, pro firmy to bude znamenat nedostatek práce pro jejich lidi,“ uvedl Koprivňanský. „Je proto důležité, že se staví dost tam, kde je investorem stát nebo kraj. V rámci soukromého sektoru totiž vidíme velký pokles zejména u bytové výstavby. To je způsobeno inflací a také zvýšením úrokových sazeb.“
SROVNÁNÍ S MINULOSTÍ
Pro odborníky z oblasti dopravy, kteří ve východních Čechách působili v minulosti, byla exkurze velmi zajímavá. Ostatně podobně jako ty předchozí. Velmi působivá je pro ně třeba rychlost současné výstavby. „Zajímali jsme se hodně o termíny,“ uvedl na konci celé akce prezident Sdružení bývalých pracovníků v dopravě Bohuslav Fencl. „Oproti naší době se výrazně zkrátily. Tehdy to bylo úplně o něčem jiném, dnes je rok na stavbě neskutečně znát. Ten pokrok nás samozřejmě těší. A na co se zejména těšíme, to je několik úseků dálnice, které se dostanou do výstavby a související infrastruktura. Pro řadu měst to bude velmi důležité, speciálně pro mě je to otázka Vysokého Mýta. Tam se těšíme, že letos začne stavba. Doufáme, že se svezeme po dálnici kolem Vysokého Mýta.“