Zima: čas, kdy silničáři bojují za naše bezpečné cesty

  • 14. prosince 2023,
  • 8:43

Obléknout se, ve kteroukoliv denní nebo noční hodinu připravit do akce mnohatunový náklaďák a vyrazit na sněhem zasypané silnice. To je v zimních měsících ne snad každodenní chlebíček silničářů, připraveni ale vyrazit odstraňovat z vozovek nástrahy nebezpečné pro ostatní řidiče, musí být kdykoliv. Správu a údržbu silnic Pardubického kraje důkladně v tomhle směru prověřil hned první prosincový víkend, kdy prakticky nikdo z nich neměl čas odpočívat.

Reklama

Napadlo napříč celým Pardubickým krajem pětadvacet až třicet centimetrů sněhu, takže jsme měli non stop nasazené všechny naše mechanismy, zároveň máme nasmlouvané traktorové výpomoci pro pluhování, které jsme podle potřeby nasazovali. Do toho přišly problémy s větrem, vznikaly sněhové jazyky, to jsme tedy museli také řešit, ale myslím si, že jsme to poměrně dobře zvládli,“ vrací se k prvním opravdu náročným dnům zimní sezóny krajský dispečer zimní údržby Správy a údržby silnic Pardubického kraje Rostislav Šprinc. Pro někoho možná překvapivě zároveň říká, že podobná situace je vlastně pro cestáře jednoduchá. „Řidič, když vidí sníh, tak samozřejmě zvolní, jede opatrněji, než když se jedná o přechodové stavy, panují teploty kolem nuly, kdy může docházet k lokálním námrazám a je to horší v tom, že řidiči nepřizpůsobí svůj styl jízdy.

Správa a údržba silnic Pardubického kraje má na starosti 3 137 kilometrů silnic II. a III. třídy, na 96 % z nich probíhá nějaká z forem zimní údržby, jen skutečně zanedbatelná část dopravně velmi málo významných silnic zůstává neošetřená. „Rozsah činnosti silničářů je obrovský, dopravní obslužnost je zachovaná do všech obcí a trvale osídlených osad kraje,“ říká náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.

Zajistit sjízdnost vozovek ovšem také něco stojí, zvlášť v době, kdy z nebe spadne tak velké množství sněhu a ze všech cestmistrovství vyjede prakticky veškerá technika. „Za celý listopad jsme za zimní údržbu utratili zhruba deset milionů korun a jenom první tři dny prosince, to byl ten krásně bílý víkend, jsme utratili třináct milionů,“ upřesňuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák.

JAK ZIMNÍ ÚDRŽBA PROBÍHÁ?

Během první náročné zimní prověrky najezdila silničářská technika dohromady jen stěží uvěřitelných jednašedesát tisíc kilometrů, z cestářských skladů přitom „zmizelo“ skoro 2,2 tisíce tun soli, 670 litrů solanky a přes sedmnáct set tun zdrsňovacího posypu. A jak to probíhá v praxi? „Na každém z našich patnácti cestmistrovství je dispečer, který má na starosti svoje území, své řidiče a který si za průběh zimní údržby na svém území zodpovídá,“ popisuje Rostislav Šprinc. „Podle povětrnostních podmínek může nastat situace, kdy na východě sněží, na západě je klid, dispečer pak do výkonu volá řidiče na východě svého území.

Dispečeři Správy a údržby silnic Pardubického kraje neustále sledují povětrnostní podmínky, a to za využití moderní technologie. Mají k dispozici portál s informacemi z meteostanic, dostávají data o teplotě nejen vzduchu, ale také povrchu silnic, přístupná jsou pro ně i radarová data. To jim usnadňuje rozhodovací proces, kdy a kam povolat řidiče sypačů, kteří jsou mimo pracovní dobu na domácí pohotovosti. „Ti řidiči jsou na to připravení, počítají s tím. Podle zákona jsme povinni do třiceti minut od zjištění závady ve sjízdnosti vyrazit na daný úsek, abychom ho ošetřili,“ přibližuje dál celý proces Šprinc. Záleží tak na včasné reakci dispečerů, ale i pohotovém přístupu řidičů. Díky těm všem je nejen silnice během náporů zimního počasí sjízdná pro běžné řidiče, ale hlavně pro záchranné složky a také autobusy zajišťující dopravní obslužnost na celém území Pardubického kraje.

I v případě zimní údržby a rychlosti zásahu jsou klíčové informace. Díky nim vědí silničáři s předstihem o blížících se potížích, ať už se jedná o sněžení nebo námrazu či ledovku. Dopředu se tak na rychlý výjezd mohou připravit. „Už ve své běžné pracovní době si naši chlapi připraví sypače tak, aby je měli naložené, tedy doplněné posypovým materiálem, solankou, aby v podstatě jenom zasedli a mohli v případě potřeby ihned vyjet,“ dodává Rostislav Šprinc.

NÁROČNÁ A NEBEZPEČNÁ PRÁCE

Zdálo by se, že zimní údržba v Pardubickém kraji funguje jako dobře namazaný stroj a že je vlastně jednoduchá. Není to ale rozhodně tak snadné, jak by se zdálo, včasným výjezdem všechno teprve začíná. Práce šoférů sypačů, tedy těch, kteří na zasněženou silnici vjíždí jako první, je nejen náročná, ale také nebezpečná. „Máme ve vozidlech online kamery a můžeme přímo sledovat jejich zásah. Už jen, když to pozoruji, tak musím obdivovat řidiče, že ve chvíli, kdy panuje takzvaná bílá tma, jsou schopní rozeznat silnici a její krajnici. To je i přes sněžné tyče, které napomáhají orientaci, velmi složité, naopak velmi snadné je do krajnice sjet,“ říká k tomu dispečer Šprinc.

Sněhový příval byl na začátku prosince skutečně veliký. Na jihu Čech dokonce hejtman musel vyhlásit kalamitní stav. Taková situace se Pardubickému kraji naštěstí vyhnula a dopravní obslužnost celého regionu byla i díky práci silničářů zajištěná. „Děkuji za nasazení a velké úsilí řidičů a dispečerů na všech cestmistrovstvích, díky kterému se podařilo zabránit vyhlášení kalamitního stavu na komunikacích v naší správě,“ zhodnotil zásah náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu