Investice do majetku jsou letos u silničářů menší
- 6. května 2021,
- 14:37
Skladové hospodářství v Moravské Třebové by letos mělo být největší investicí, kterou Správa a údržba silnic Pardubického kraje vloží do svých areálů. Do nich má v této sezóně jít celkem zhruba padesát milionů korun. Investiční rozpočet organizace je letos o polovinu chudší než v předchozím roce vinou ekonomické situace ovlivněné dopady koronavirové epidemie. I přes to ale dojde k zlepšení stavu mnoha objektů na jednotlivých cestmistrovstvích, obnově silničářské techniky a nákupu potřebných strojů.
Investicí v Moravské Třebové naváže Správa a údržba silnic Pardubického kraje na podobný projekt z loňska. Tehdy se nového skladového hospodářství dočkali na cestmistrovství ve Svitavách. Díky účelové investiční dotaci Pardubického kraje získali Svitavští halu o kapacitě dvanáct set tun soli a šest set tun inertního materiálu. „Situace ve Svitavách už byla svízelná, protože původní objekt ze sedmdesátých let minulého století se nacházel v havarijním stavu,“ vysvětloval tehdy náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš, který poznatky o stavu jednotlivých cestmistrovství získal při své inspekční cestě po nich.
ŠETRNÉ SKLADOVÁNÍ MATERIÁLU
Neutěšený stav v areálu svitavského cestmistrovství vyřešil projekt za pětadvacet milionů korun, podobná částka má putovat i do Moravské Třebové. „Tam je situace velmi podobná, silničáři tu mají k dispozici dožilé prostory, které pocházejí ze šedesátých nebo sedmdesátých let,“ konstatuje náměstek Kortyš. V plánu je proto obnova zchátralých skladovacích objektů, pod střechu se navíc má dostat i to, co doposud museli zdejší silničáři ukládat pod širým nebem. „Jde hlavně o halu na sůl. Co se týká intertního materiálu, ten byl doposud skladován bezzakrytným způsobem, a to je pro zimní údržbu velký problém,“ doplňuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec s tím, že i to se změní a pod střechu se dostanou i další materiály a technologie. Představu o tom, jak nesnadná je manipulace s materiálem, který promočí déšť a vše následně zmrzne, si asi každý udělá sám. Nejde přitom jen o náročné nakládání s takovým materiálem, jeho promrzlé hroudy mohou poškodit nebo zničit posypovou techniku. „Zakrytí skládek přinese to, že materiál bude sušší a zůstane sypký, pracovat se s ním bude o mnoho lépe,“ dodává provozní náměstek ředitele Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal.
VĚTŠÍ KAPACITY, VĚTŠÍ ÚSPORA
Velkou výhodou investic do skladovacích objektů na jednotlivých cestmistrovstvích není jen obnova dosluhujícího nebo dosloužilého majetku nebo modernější způsob skladování. Důležité je i zvýšení kapacity skladovacích prostor. Ta naroste v Moravské Třebové až o dvacet procent. „Větší skladovací prostory s sebou přinášejí úspory. Materiál pro potřeby dané oblasti je možné kompletně nakoupit v létě za nižší ceny, odpadá tedy nebezpečí v náročnějších zimních sezónách dokupovat za vysoké zimní ceny nebo potřebný materiál dovážet z jiných cestmistrovství kraje,“ podotýká náměstek hejtmana Michal Kortyš. A právě to se stalo letos právě v Moravské Třebové, kde bylo nutné zásoby doplnit. „Po Velikonocích se ještě vrátila zima, takže jsme museli operativně řešit závoz materiálu ze sousedního střediska ze Svitav,“ říká provozní náměstek Cvrkal.
ZBÝVÁ UŽ JEN MÁLO
Správa a údržba silnic Pardubického kraje už za dobu své existence modernizovala většinu svých skladovacích prostor a objektů. „Kromě dvou hal, a to v Luži, kde se řeší majetkoprávní záležitosti týkající se směny pozemků. A otevřená je stále otázka haly v Lanškrouně, která je také ještě původní,“ sumarizuje Petr Stehlík, který má na Správě s údržbě silnic Pardubického kraje na starosti obslužný majetek. Lanškroun je pro silničáře atypický tím, že v jeho lokalitě je mnoho vodních zdrojů omezujících použití chemického ošetření silnic, navíc klesla potřeba velké zásoby soli i po opuštění údržby silnic I. třídy. Dobře je na tom organizace i z pohledu svých správních budov, z nichž většina už prošla zateplením a jsou tedy energeticky úspornější.
OBMĚNA TECHNIKY
Správa a údržba silnic Pardubického kraje pochopitelně také pokračuje v obměně vozového parku a doplňování techniky. Z loňska stojí za zmínku výsprávková souprava, která umožňuje dílčí nebo celoplošné nátěrové úpravy asfaltovou směsí a drtí. Jejím domovem je poličské cestmistrovství, odkud vyjíždí do širokého okolí. Moderní stroj nahradil svého třicet let starého předchůdce a organizace ho může využívat i například pro potřeby obcí v rámci vedlejší hospodářské činnosti. Letos hodlá Správa a údržba silnic Pardubického kraje opět zopakovat úspěšný projekt „Postav si svůj náklaďák“, při kterém soubor náhradních dílů umožní žákům krajské střední školy sestavit v rámci praktické výuky funkční nákladní vozidlo. Auto sestavené žáky orlickoústecké školy se už po úspěšné homologaci v automobilce zařadilo do silničářské flotily, letos podobný úkol dostanou jejich kolegové z Holic. „Vedle toho počítáme s nákupem dvou nákladních aut se sypačem, radlicemi a vyklápěcí korbou, která by měla jít do Ústí nad Orlicí a Chrudimi,“ vypočítává hlavní mechanik Správy a údržby silnic Pardubického kraje Jaroslav Vojta. „Dále chceme pořídit kontejnerové vozidlo do dvanácti tun, traktorový nosič a štěpkovač, který používáme na drcení vegetace.“
NOVÝ SEŘEZÁVAČ KRAJNIC
Pravděpodobně nejzajímavější akvizicí, která se nově objevila v arzenálu Správy a údržby silnic, je ale seřezávač krajnic. „Stroj je určený na ošetřování nezpevněných krajnic našich silnic. Vykonává činnost, která je důležitá pro kondici vozovek, protože umožňuje jejich odvodnění, kterému brání nečistoty nebo vegetace za okrajem silnice,“ zdůrazňuje náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Zařízení, kterým se osazuje traktor, našlo domov na cestmistrovství v Hlinsku. V plánu je, že pracovat bude přinejmenším na silnicích v pardubickém a chrudimském okresu. „Pro tuto práci jsme dosud používali zastaralou mechanizaci, toto je v podstatě nová technologie, která je podstatně efektivnější z hlediska času i počtu pracovníků,“ doplňuje ředitel silničářů Miroslav Němec. Podle jeho slov ošetření nezpevněné krajnice prodlužuje životnost silnice. „Tím, že dojde k podmáčení kraje vozovky, což je její nejvíc pojížděná část, nastane vlivem provozu jeho rozlámání. Je to viditelné i při jízdě, kdy zdeformovaný okraj silnice autem vyloženě hází.“
V HLINSKU UŽ JEZDÍ
Nový stroj dostalo hlinecké cestmistrovství, které s ním už začalo pracovat. „Zatím s ním pracujeme ve zkušebním provozu, ale už teď je jasné, že tento seřezávač krajnic zvládne podstatně větší rozsah práce než mechanizace, kterou jsme používali doposud,“ konstatuje vedoucí Cesmistrovství Hlinsko Miloslav Křivský. I podle jeho slov je činnost nového stroje pro kondici krajských silnic velmi důležitá. „Nánosy zeminy a nečistot se nahromadí u okraje silnic během několika let. Pak brání odtoku vody do silničních odvodňovacích zařízení, což jsou především příkopy. Voda pak podmáčí a poškodí vozovku,“ dodává Křivský.