Odborníky z dopravy čekají letos v Pardubickém kraji tři důležité konference

  • 2. března 2023,
  • 12:06

Hned tři významné dopravní konference se v průběhu letošního roku uskuteční na půdě Pardubického kraje. Na dvě se dopraváci chystají zkraje jara, ta třetí je klasicky na programu v září těsně před Silničním veletrhem. „Pro celé odvětví jsou tato setkání nesmírně důležitá,“ říká náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš, který má dopravu na starosti. „Prostřednictvím referátů dochází k výměně zkušeností, významné je během konferencí i neformální setkávání.“

Reklama

Prvním významným setkáním bude devátý ročník odborné akce Železnice Pardubice 2023, která se uskuteční ve čtvrtek 13. dubna v aule Univerzity Pardubice. Pořadatelem konference je poslanec, místopředseda Hospodářského výboru Sněmovny, Martin Kolovratník. Hlavním spolupořadatelem se nově stala Dopravní fakulta Jana Pernera, která v letošním roce slaví 30 let svojí existence a konference je oficiální součástí oslav. 

Zásadní význam konference spočívá v tom, že se v jeden den na jednom místě sejdou všichni odpovědní, kteří mají co říct k otázkám české železnice,“ tvrdí její organizátor Martin Kolovratník. Konference Železnice Pardubice 2023 rozebere dvě základní témata, a to výstavbu a provoz vysokorychlostních tratí v ČR a pohled na železnici 21. století. Mezi diskutujícími se objeví mimo jiných ministr dopravy Martin Kupka, generální ředitelé Českých drah Michal Krapinec a Správy železnic Jiří Svoboda, prezident Svazu dopravy Oldřich Sládek, z takříkajíc domácích dopraváků se zúčastní třeba děkan fakulty Libor Švadlenka nebo ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Posledně jmenovaný, ač reprezentuje především oblast silniční dopravy, považuje železniční dopravu v regionu za velmi významnou pro jeho rozvoj. „Správa železnic je toho času v Pardubickém kraji asi největším investorem, protože sem plynou finanční prostředky v miliardách, řádově zhruba dvacet miliard. Jedná se o velké stavby, jako je dopravní uzel Pardubice, zdvojkolejnění trati Pardubice – Hradec Králové nebo práce na koridoru mezi Brandýsem a Ústím nad Orlicí či připravovaný uzel Česká Třebová,“ konstatuje Miroslav Němec, který je zároveň viceprezidentem Svazu dopravy ČR.

Zástupci ministerstva dopravy předvedou provozní model vysokorychlostních tratí, představí návrhy jízdních řádů, přehledy jízdného a přiblíží konkrétní termíny zahájení výstavby prvních úseků. „To bude jedno z hlavních témat pardubické konference. I druhé téma přímo souvisí se současnou dobou, kdy především Evropská unie tlačí na bezemisnost,“ přibližuje Kolovratník. „A pokud má Česká republika splnit svoje závazky, kdy má zhruba třicet procent nákladů převést ze silnic na železnice, tak zjišťujeme, že současné koridory nebudou stačit. Tedy, budeme muset něco udělat, buď stavět nové koridory nebo k těm stávajícím přidat třetí nebo čtvrtou kolej. I to bude proto řešeno na dubnové konferenci.

O INFRASTRUKTUŘE V LITOMYŠLI

Několik dní po setkání na akademické půdě pardubické univerzity se odborníci z oblasti dopravy sjedou v kraji znovu. Tentokrát to bude v Litomyšli na Konferenci dopravní infrastruktura. Ta se s jedinou výjimkou covidového roku 2021 koná pravidelně už od roku 2006 a je oblíbeným cílem všech významných dopravních hráčů. Ty bude prostor jízdárny Zámeckého pivovaru Litomyšl hostit v úterý 18. a ve středu 19. dubna. Během dvou celodenních programů vystoupí například ministr dopravy Martin Kupka, který představí desetiletý plán rozvoje dopravní infrastruktury, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyněk Hořelica, který bude hovořit na téma financování dopravní infrastruktury, s prioritami svých organizací vystoupí generální ředitelé Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl a Správy železnic Jiří Svoboda. Ke slovu se v průběhu konference dostanou i zástupci Správy a údržby silnic Pardubického kraje. Během prvního dne to bude na téma přípravy digitální technické mapy pro Pardubický kraj, v průběhu druhého dne to bude představení použití geomříží pro silniční stavby v Pardubickém kraji. S jejich použitím už mají krajští silničáři zkušenosti například z loňské opravy silnice mezi Moravskou Třebovou a Kunčinou. „Je to novinka, kterou bychom i na základě poznatků z této komunikace chtěli v příštích letech využívat častěji. Geomříže ze skelného vlákna mají vysokou pevnost v tahu s nízkým protažením. Pokud se nainstalují do asfaltové vrstvy, tak zabraňují prostupu trhlin a výrazně prodlužují životnost vozovky,“ vysvětluje náměstek hejtmana Michal Kortyš. Pardubické hejtmanství se na moderní technologie v silničním hospodářství zaměřuje, ať už to je recyklace za studena, přidávání pryžového granulátu pro vyšší odolnost asfaltu vůči vzniku trhlin, využití nízkoteplotní směsi asfaltu nebo právě geomříže. „Ty mají zajistit vyšší životnost vozovky. Jedná se o další snahu využívat moderních technologií při opravě krajského majetku. Vše jsme samozřejmě konzultovali s odborníky, takže s námi spolupracovali inženýři z Vysokého učení technického v Brně,“ přibližuje Kortyš. 

ZÁŘIJOVÁ KONFERENCE V PARDUBICÍCH

Doslova dopravní svátek se odehrává v Pardubicích pravidelně krátce po skončení letních prázdnin. Stejně tomu bude i letos, kdy se v Kongresovém centru Paláce Pardubice 7. září uskuteční už 12. ročník Dopravní konference, na který naváže o den později v areálu Správy a údržby silnic Pardubického kraje dvaadvacátý ročník Silničního veletrhu. 

Dopravní konference pravidelně do posledního místečka plní sál, ve kterém se scházejí vedle zákonodárců představitelé centrálních institucí, jako je ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic ČR, Státní fond dopravní infrastruktury, Krajská hospodářská komora, Správa železnic, České dráhy či Ředitelství vodních cest. S nimi tu mohou diskutovat zástupci krajských, městských a obecních samospráv, šéfové silničářských organizací a lidé z byznysové sféry, především ředitelé stavebních a silničních firem. „Zastoupeny jsou všechny módy dopravy, většinou jejich generálními představiteli. Cílem je diskutovaná témata posouvat dopředu. Za nás to jsou třeba přivaděče k dálnici D35, stavba mostu v Řečanech nad Labem, Dopravní uzel Pardubice,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. 

Program letošní konference zahrnuje například prezentaci náměstka hejtmana Pardubického kraje Michala Kortyše, který bude hovořit na téma velkých oprav, modernizací, rekonstrukcí a výstavby silnic II. a III. třídy v kraji. O financování vodní, železniční a silniční infrastruktury v regionu přijede mluvit ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, mezi přednáškami je mimo jiné i vystoupení ředitele Letiště Pardubice Ivana Čecha o fungování letiště a jeho nového terminálu v propojení na Dopravní uzel Pardubice a příprava cargo. 

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu