Příprava a stavba přivaděčů na D35 i přes masivní nárůst cen pokračuje
- 9. ledna 2023,
- 15:36
V sále Rady Pardubického kraje se uskutečnil tradiční kontrolní den k výstavbě přivaděčů na dálnici D35. Ty na sebe zcela mimořádně místo státu převzal Pardubický kraj prostřednictvím Správy a údržby silnic Pardubického kraje a získal na ně příslib 2,7 miliardy korun ze státního rozpočtu. Dlouhodobě je však jasné, že tyto peníze nebudou stačit, a proto kraj neustále jedná o jejich navýšení. I přesto však postupně pokračuje příprava a samotná stavba přivaděčů. V letošním roce byly zahájeny dvě stavby v nové trase, a to v okolí Dašic a Rokytna. Další přivaděč se začne stavět v příštím roce.
„V letošním roce jsme fyzicky zahájili stavbu dvou přivaděčů vedených v nové trase. Jedná se o napojení na D35 u Dašic a obchvat Rokytna a Býště. U Dašic probíhají zemní práce na přesunu ornice a přípravné práce na zakládání mostu přes Loučnou. V Býšti se rovněž přesouvá ornice a připravujeme základní vytyčovací síť celé stavby. Zároveň jednáme s ŘSD ve věci napojení sjezdu z dálnice D35 na obec Rokytno, kde je nutné zdemolovat jeden stavební objekt,“ sdělil náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš ke dvěma letos zahájeným stavbám v nové trase. K tomu je nutné připočíst také modernizaci silnice II/360 z Ústí nad Orlicí do Litomyšle, a to ve stávajícím vedení komunikace. „V tuto chvíli se pracuje na úseku Němčice – Sloupnice s ukončením v křižovatce se silnicí III/36015 na České Heřmanice. Tímto úsekem budou stavební práce v roce 2022 ukončeny. V příštím roce pak bude provedena modernizace úseku silnice II/360 v Havlíčkově ulici v Litomyšli, kde bude město zároveň za svoje finanční prostředky řešit chodník,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast investic Roman Línek.
Již v příštím roce by měla podle plánu kraje začít modernizace silnice II/312 z Chocně na České Libchavy, kde se jedná o zachování stávající trasy. „Předání staveniště je v tuto chvíli naplánováno na duben příštího roku po ukončení zimní údržby. Na trase však již nyní probíhají přípravné práce na kácení dřevin v celém úseku stavby, které bude provedeno v zimním období. Zároveň necháváme zpracovat dopravně-inženýrské opatření tak, aby původní termín dokončení stavby zůstal beze změny,“ řekl hejtman Martin Netolický. Samostatnou stavbou v rámci této trasy je pak obchvat obce Mostek, kde v tuto chvíli probíhá kompletace projektové dokumentace pro podání žádosti o vydání rozhodnutí o umístění stavby.
Nejkomplikovanější a finančně nejnáročnější stavbou je napojení silnice II/312 na D35 MÚK Vysoké Mýto – západ. „V současné době je stavba koncipována etapami o celkové délce přibližně 13 kilometrů. Je to obchvat Vysokého Mýta, Chocně a volná trasa přeložené silnice II/312. Nyní ještě přibyla čtyři mimoúrovňová železniční křížení. Jedno je na koridorové trati, kde bude traťová rychlost 200 kilometrů v hodině a úrovňový přejezd tak není možný. Druhý nadjezd bude nad tratí Choceň – Týniště nad Orlicí pro traťovou rychlost 160 kilometrů v hodině. Dva mimoúrovňové přejezdy se plánují pro zvýšení traťové rychlosti lokálních tratí do Vysokého Mýta,“ objasnil náměstek hejtmana Michal Kortyš, který také připomněl, že v roce 2021 nabylo právní moci posouzení vlivu stavby na životní prostředí – EIA. „Na žádost města Chocně a iniciativy občanů jsem zařadil druhou variantu trasy i s tím rizikem, že se stavba prodraží a termíny prodlouží. Bylo vybráno kladné stanovisko a vzdálenější trasa od města byla označena jako výhodnější pro vliv na životní prostředí. Na posouzení EIA navázala technická studie, která poskytuje odpovědi na otázky plánované ceny díla, majetkoprávní projednatelnosti a technického řešení. Z důvodu vychýlení vybrané trasy kolem Chocně mimo vyznačený koridor se v tuto chvíli připravují nové zásady územního rozvoje. Z těchto důvodů jsem rozhodl oddělit obchvat Vysokého Mýta a připravit zadávací řízení na zpracovatele projektové dokumentace pro územní řízení na tento úsek s tím, že bude zahájeno v březnu 2023. Pokud by vše šlo podle ideálního scénáře, tak by stavba obchvatu Vysokého Mýta mohla začít v roce 2025 a druhá etapa v roce 2028,“ vysvětlil náměstek Kortyš.
Ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec upozornil, že faktická projekční a předprojekční příprava této stavby byla zahájena v závěru roku 2017, tedy po podpisu aktualizovaného memoranda. „V současnosti jsme pět let po podpisu memoranda. Jednotlivé úkony předprojekční a projekční přípravy stavby na sebe plynule navazují a nedošlo prakticky k žádnému prodlení mezi navazujícími úkony. Je pravdou, že pandemie koronaviru nám v přípravách nepomohla. Zároveň jsme rok a půl řešili s městem Choceň vedení trasy, což se však i s ohledem na jiné rozsahem obdobné stavby státu jeví jako relativně krátká doba,“ řekl Miroslav Němec.
Podle hejtmana Martina Netolického se v tuto chvíli jedná o pravděpodobně největší silniční stavbu v dějinách Pardubického kraje. „Na tuto stavbu byla memorandem určena částka 1,2 miliardy korun. Vyhotovením studie proveditelnosti se započtením vyvolaných událostí suma vzrostla na 1,8 miliardy korun Zpracovávaná technická studie, zejména podrobným posouzením objektů, mostů, nadjezdů, křižovatek, velkých stavebních prací, zpřesňuje náklady na přibližně 2,5 miliardy korun. Kč. Výpočet zahrnuje i známé inflační růsty cen. Vše samozřejmě výrazně prodražují mimoúrovňová křížení se železnicí, o jejichž finančním krytí samozřejmě jednáme se státem,“ upřesnil hejtman Martin Netolický, který je v krajské radě zodpovědný za finance a rozpočet.