V Pardubicích se sešlo vedení Svazu dopravy, přijel i ministr Kupka
- 24. října 2022,
- 12:46
Výraznou obměnou prošlo před prázdninami vedení Svazu dopravy ČR. Po devatenácti letech opustil prezidentský post Jaroslav Hanák a do čela se postavil výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.CZ Oldřich Sládek. V jedenáctičlenném představenstvu svazu se změnilo celkem sedm pozic a nová je i dozorčí rada. Už pod novým prezidentem jednalo představenstvo na začátku října v Pardubicích, kam na zasedání dorazil i ministr dopravy Martin Kupka.
Svaz dopravy reprezentuje špičku představitelů všech módů české dopravy. Vedle železniční, silniční, vodní či letecké dopravy zastupuje i dopravu podnikovou, kombinovanou a městskou hromadnou, jeho součástí jsou i podniky železničního nebo auto opravárenství, silničního hospodářství, železničního průmyslu a železniční dopravní cesta. S novým vedením chce svaz nastartovat i novou etapu své existence a usiluje o určitý restart. „Zcela určitě, říkal jsem to i panu ministrovi,“ souhlasí Oldřich Sládek. „Tím, že byl devatenáct let prezidentem Jaroslav Hanák, který byl zároveň šéfem Svazu průmyslu a dopravy, všem lidem, všem organizacím, všem vládám splynulo v jedno. Nyní je pro každého překvapení, že existuje Svaz dopravy. Beru to jako příležitost, je pro mě důležité, aby svaz pracoval podobně jako sdružení ŽESNAD, které je funkční a pracuje odspodu.“
Podle Sládka by Svaz dopravy neměl sdružovat jen vedoucí představitele jednotlivých firem, chtěl by, aby pod jeho křídly fungovaly i profesní spolky a aby ho za svůj vzali i zaměstnanci dopravců. „Rádi bychom veškerou dopravu v rámci České republiky soustředili pod hlavičku Svazu dopravy, aby skutečně reprezentoval zájmy dopravců v jakémkoliv dopravním módu,“ konstatuje dále nový prezident Oldřich Sládek a dodává: „Zároveň zůstáváme kvůli legislativě součástí Svazu průmyslu a dopravy, protože ten je ze zákona vedle Hospodářské komory ČR legislativním připomínkovým místem. Přitom chceme být víc vidět.“
UŽŠÍ SPOLUPRÁCE S MINISTERSTVEM
Právě legislativa je důležitým prvkem mezi úkoly, jejichž řešení si Svaz dopravy klade za cíl. Potvrzuje to ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec, který je viceprezidentem svazu pro silniční infrastrukturu a předsedou sekce silničního hospodářství. „Jednání v Pardubicích bylo do jisté míry formující, nastavovaly se při něm procesy budoucího chodu Svazu dopravy. Bude se zpracovávat plán záležitostí, které budou projednávány s ministerstvem dopravy a vládou jako klíčové problémy jednotlivých módů dopravy,“ říká Miroslav Němec a vedle právě legislativy jmenuje další důležité otázky. „Jde i o organizační věci, problematiku stavebně-technickou nebo samozřejmě složitou oblast lidských zdrojů.“ Ze svého oboru silničního hospodářství přitom jmenuje například diskuzi nad rozšířením zákona o liniových stavbách na silnice II. třídy. „Přitom silnice druhé třídy jsou pro regionální dostupnost stejně důležité jako státní silnice první třídy, protože se jedná o spojnice bývalých okresních měst,“ vysvětluje Němec.
Podle ředitele krajských silničářů návštěva ministra dopravy Martina Kupky přímo na jednání vedení Svazu dopravy v Pardubicích leccos do budoucna naznačila. „Především to, že spolupráce s ministerstvem by mohla být výrazně užší,“ konstatuje Miroslav Němec, podle kterého je už nyní v oblasti dopravní infrastruktury na vysoké úrovni. „Snažíme se s problémy formou rozvojových témat a je pravda, že s panem ministrem i se samotným ministerstvem panuje velmi těsná spolupráce, ať už jde tady u nás o západní tangentu, dálniční přivaděče k D35, návozové trasy materiálu na stavbu dálnice nebo mosty ve Valech či Řečanech. To jsou všechno projekty, které jsou funkční.“
MINISTR VÍTÁ ZPĚTNOU VAZBU
Skutečnost, že návštěva na jednání Svazu dopravy nebyla pouze zdvořilostní, potvrdil po jednání i ministr Martin Kupka. „Šlo především o nastavení přímé komunikace se zástupci odborné sféry dopravců a ministerstvem dopravy,“ přibližuje ministr účel své cesty do Pardubic. „Představil jsem podobu investic v příštím roce, to, že se podařilo zajistit sto padesát miliard korun pro investice do dopravní infrastruktury. Další významnou zprávou je přislíbená pomoc pro zajištění lepší koordinace jak výluk na železnici, tak objížděk. Chystáme nástroj, který umožní koordinovat objížďky, uzavírky v jednotlivých krajích republiky.“ V této souvislosti ministr se zástupci dopravní sféry hovořil o tom, že už v příštím roce se rozjede zkušební projekt jednotného elektronického nástroje. V něm by už projektanti měli možnost kreslit jednotlivá dopravně-inženýrská opatření, docházelo by tu i k rozhodování a zároveň by se stal informačním zdrojem dopravců i motoristů. Diskutovalo se i o důležité otázce pracovního trhu, u něhož vnímá ministr podle vlastních slov potřebu větší pružnosti.
Také ministr Martin Kupka vnímá změnu ve vedení Svazu dopravy jako jeho určitý restart. „Je pro to příležitost. Svaz by měl sledovat to, co se odehrává v kategorii legislativních návrhů a měl by dokázat přicházet se zpětnou vazbou. To byl i jeden z důvodů mé účasti tady, aby opravdu dobře fungovala zpětná vazba, možnost odezvy a reakce i třeba na projednávané zákony, jak ve sněmovně nebo ještě v přípravném procesu v rezortu,“ uzavírá ministr Kupka.