Reklama

Investice pokračují bez omezení, zaznělo na dopravním setkání

  • 19. července 2022,
  • 13:38

Skoro tři miliardy korun půjdou letos do silnic v Pardubickém kraji. To je jedna z řady informací, které si navzájem vyměňovali odborníci z dopravy na zatím posledním z pravidelných pracovních setkání v Pardubicích. Na něm se setkávají představitelé silničního hospodářství, železniční dopravy, letectví, ale také zástupci samospráv, úřadů a akademické sféry. Pořádá ho Pardubický kraj, Krajská hospodářská komora Pardubického kraje s odbornou garancí správy a údržby silnic Pardubického kraje.

Reklama

Přestože je doba složitá, okolnosti, které situaci ovlivňují, zatím nemají zásadní dopad do investic. „Z pohledu Hospodářské komory je nejdůležitější to, že municipality neomezují investiční výstavbu v Pardubickém kraji,“ prohlásil předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Koprivňanský. „Firmy tedy vědí, že budou mít v letošním i příštím roce co dělat, protože všechny investiční zakázky, jak na setkání zaznělo, jsou vykryty finančními prostředky.“ Podle Koprivňanského důvody k obavám zmenšuje fakt, že mnoho projektů je spolufinancováno z evropských fondů. „Proto nemusíme mít strach, že by mělo docházet k omezování zakázek nebo zkracování pracovních výkonů pro firmy,“ dodal šéf krajské hospodářské komory.

S tím souhlasí i ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „V poslední dekádě se podařilo nastolit určitou kontinuitu. To znamená, že projekty jsou zpracovávány, realizovány a zároveň se připravují další. Koncepčně se dnes díváme za rok 2024,“ uvedl Němec. Ačkoliv je letošní rok velmi poznamenán válkou na Ukrajině, zvyšováním cen energií a vysokou inflací, výhled v oblasti silničního hospodářství pesimistický v Pardubickém kraji vůbec není. Do silnic tady půjdou téměř tři miliardy korun. „To je součet jednak zdrojů, kterými v současné době disponuje naše organizace a také evropských prostředků, které má k dispozici Pardubický kraj. Významnou částku tvoří i prostředky ze Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic II. a III. třídy nebo na dálniční přivaděče. Ta přesahuje půl miliardy korun,“ popsal ředitel krajských silničářů.

ŠKRTY V ROZPOČTU

Jedním z hostů pracovního setkání byl i poslanec a místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník. Ten komentoval výhled do budoucna z pohledu centrální politiky. „Současná vládní koalice avízuje v návrhu státního rozpočtu poměrně velké škrty. Naším úkolem, ať už tady z kraje nebo z hospodářského výboru, bude bojovat za to, aby doprava jako celek měla těch peněz dostatek. A je jedno, jestli mluvíme o Ředitelství silnic a dálnic ČR, krajích nebo Správě železnic. Je důležité, aby množství prostředků nepokleslo a tempo výstavby ve všech módech dopravy zůstalo stejné,“ řekl poslanec Martin Kolovratník, který také na setkání popsal aktuální dění kolem stavebního zákona.

PŘÍSPĚVEK NA OPRAVY

V souvislosti s možným poklesem finančních prostředků, které ze státní kasy poputují v následujícím období do dopravy, se Kolovratník domnívá, že se úbytek bude týkat i financí na opravy krajských silnic. Právě na ty stát od roku 2015 přispívá regionům, které si celkovou částku rozdělují podle rozsahu své sítě silnic II. a III. třídy. Nynější vláda se k poskytování těchto peněz dokonce zavázala ve svém programovém prohlášení. „Je to konkrétně šest miliard korun ročně,“ konstatoval poslanec Kolovratník. „To oceňuji a chci v tom koalici pochválit. Připomínám, že tento systém začal běžet za vlády ANO se sociální demokracií, ale je pravdou, že to nebylo pravidlem, každý rok to bylo trochu jiné, někdy to byly miliardy tři, jindy čtyři. Tady je pevně daný závazek, každý rok šest miliard. Je to ale, v úvozovkách, jenom v programovém prohlášení, takže se může politickým rozhodnutím stát, že dojde ke změně. Jsou náznaky, že se na tyto peníze sahat bude.

Segment dopravy čelil obtížím i v nedávné minulosti, a to v době celosvětové krize na konci prvního desetiletí. Odborníci, kteří se sešli na pracovním setkání, vědí, jak si s takovou situací poradit. Důležité přitom je nezpomalit tempo výstavby a velkých oprav. Díky tomu udržet zaměstnanost. Případný výpadek v plánovaném příspěvku na opravy silnic II. a III. třídy by ale bezesporu nepříjemný byl. „Problém by to byl jistě velký,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Ne, že by tyto prostředky zcela zachránily situaci, jsou to ale peníze, které pomáhají odvrátit nápad havarijních a stavem nevyhovujících mostů a silnic. To přímo souvisí s dopravní dostupností v regionu.

NEDOSTATEK PRACOVNÍCH SIL

Aktuální situaci spojenou s válkou na Ukrajině neovlivňuje jenom vysoká inflace, či nárůst cen stavebních materiálů. Podle toho, co na pracovním setkání odborníků z dopravní oblasti zaznělo, je to i nedostatek pracovních sil. „Potýkají se s ním úplně všichni,“ potvrdil předseda Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozef Koprivňanský. „Z uprchlíků, kteří se do Pardubického kraje dostali, se podařilo zaměstnat už přes čtyři tisíce lidí, ovšem dvě třetiny jsou ženy. Mužská ruka na stavbách rozhodně všude chybí.“ Predikovat vývoj je nesmírně obtížné, protože nikdo v tuto chvíli netuší, jak se konflikt na Ukrajině bude vyvíjet. „Mnoho lidí, kteří tady pracovali díky programu Kvalifikovaný zaměstnanec, zůstalo na Ukrajině nebo se tam museli vrátit a jsou dnes zapojeni do bojů. Těžko odhadovat, jak to bude dál, nevíme, co vymyslí Putin,“ dodal Koprivňanský.

„Setkávání podnikatelů v oboru silniční dopravy se nám, zvláště v krizi, která nastala nyní v rámci ukrajinského konfliktu a určitého rozvrácení globálního trhu pandemií Covid, velmi osvědčilo. Řešíme závažné problémy spojené s výběrovými řízeními, nepředvídatelnou cenovou hladinou dodávek služeb, materiálu a samotnými otazníky, zda materiál bude k dispozici v požadovaném množství a čase. Závažné problémy jsou i s lidskými zdroji na všech profesních úrovních,“ dodává Kortyš.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu