Zima může přijít, krajští silničáři jsou připravení
- 21. prosince 2021,
- 12:28
Jsou profese, pro které je velmi důležitý vývoj počasí, a tak bedlivě sledují meteorologickou předpověď. Třeba piloti. A přinejmenším polovinu roku také silničáři. Těm na začátku listopadu odstartovala sezóna, během které musí být neustále připraveni vyrazit do terénu, aby učinili vozovky sjízdnými. Počátek období zimní údržby ale rozhodně neznamená, že na konci října osadí náklaďáky radlicemi a ložnou plochu zaplní tunami soli. Být připraven z více než tří tisíc kilometrů silnic ve vlastnictví Pardubického kraje odstraňovat sníh nebo náledí, to je téma celoroční.
Akční zimní sezóna končí cestářům s příchodem jara. V rámci jejího dozvuku ještě čistí silnice od inertního posypového materiálu, který během ní na vozovky použili. A přestože i pak mají práce dost s opravami výtluků či údržbou zeleně, souběžně se chystají na dobu, kdy to na silnicích zase začne klouzat. „Začne se projednávat nový plán zimní údržby na další sezónu,“ vysvětluje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Ačkoliv to zní jednoduše, v podstatě se připravuje dokument, který má charakter regionálního zákona. „Jsme povinni se jím řídit a jeho porušení může mít trestně právní dohru,“ upozorňuje ředitel.
Plán, který v konečné podobě musí odsouhlasit samospráva Pardubického kraje, se musí probrat s řadou institucí. Své požadavky a připomínky při jeho tvorbě vznáší nejen třeba dopravní policie, ale také obce, správci vodních zdrojů a zástupci chráněných krajinných oblastí, atd.
NĚCO PŘIBYLO, NĚCO UBYLO
Letošní plán zimní údržby schválila Rada Pardubického kraje na konci září. Před sebou přitom měla dokument, který se od těch předchozích lišil. „Změna souvisí s výstavbou dálnice D35. Některé přilehlé komunikace se staly součástí staveniště a byly tak ze zimní údržby protentokrát vyřazeny,“ konstatuje 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Neznamená to ale, že by se nějak znatelně snížil rozsah kilometrů, o které se silničáři během zimy budou muset postarat. Některé silnice totiž naopak přibyly, příkladem je třeba silnice z Pardubic přes Lázně Bohdaneč na dálnici, kterou kraj převzal do svého vlastnictví.“
Z celkové aktualizované délky silniční sítě, kterou pro kraj jako vlastníka obhospodařuje Správa a údržba silnic Pardubického kraje, jsou během letošní zimní sezóny udržovány tři tisíce kilometrů, což je 96 %. Zbývající čtyři procenta činí zhruba sto třicet kilometrů v zimě neudržovaných silnic, které ovšem mají velmi nízký dopravní význam. Nevyužívá je veřejná hromadná autobusová doprava. Údržba těchto úseků by byla neefektivní a zbytečně nákladná. Důležitá je v této souvislosti skutečnost, že v plánu je zaručena dopravní obslužnost všech obcí a trvale obydlených osad v Pardubickém kraji.
PŘEVAŽUJE CHEMICKÉ OŠETŘENÍ
Plán zimní údržby řeší i způsob, jakým silničáři vozovky během rozmarů počasí budou ošetřovat. Převažují přitom chemické rozmrazovací materiály, jejichž použití je projednáno a schváleno na osmapadesáti procentech udržovaných silnic. „V tomto směru došlo k výrazné změně ve chvíli, kdy stát komercionalizoval zimní údržbu silnic I. třídy, kterou jsme do té doby zajišťovali my. Mohli jsme tak veškeré své kapacity nasměrovat do údržby silnic II. a III. třídy v Pardubickém kraji,“ popisuje ředitel silničářů Němec. „Naše technika byla do té doby nastavená především na silnice v prvním pořadí, což byly prakticky výlučně silnice první třídy. Díky tomu jsme výrazně zkvalitnili zimní údržbu na krajských silnicích. Města a obce tehdy oprávněně volaly po chemickém ošetření vozovek, které jsme tak mohli uvolněním techniky a lidí rozšířit.“
Na přibližně třetině silnic se při zimní údržbě bude podle plánu používat intertní materiál, tedy písek a drť. Zanedbatelných šest procent udržovaných silnic budou silničáři pouze pluhovat.
TECHNIKA A MATERIÁL
Zcela zásadním prostředkem při zajišťování zimní údržby je pro silničáře technika. V rámci vozového parku dochází k pravidelné obměně, ročně se to obvykle týká tří nebo čtyř těžkých nákladních vozidel. „Přitom se Pardubický kraj v poslední době zapojuje do projektu Tatra do škol, tedy do akce, při níž žáci našich škol staví pod dohledem odborníků zbrusu nový vůz. Jeden takový už silničáři používají. Letos další náklaďák staví žáci holické automobilní školy,“ zmiňuje zajímavé propojení potřeb cestářů a krajského školství náměstek hejtmana Kortyš. Zmíněný vůz, na kterém nyní žáci pracují, by se měl poprvé předvést příští rok v září na tradičním Silničním veletrhu, který Pardubický kraj, Správa a údržba Pardubického kraje a dalších asi padesát partnerů pořádají.
Neméně důležitý je také materiál, samozřejmě jeho dostatek. I to je téma, které musí mít silničáři vyřešené dávno před startem zimní sezóny. Nakupují ho už v létě, nejen proto, aby měli jistotu, že ho bude potřebné množství. Jde i o úsporu, protože letní ceny jsou výrazně nižší než ty, které by museli zaplatit během zimy. „Pokud se týká skladovacích prostor, loni bylo kompletně zrekonstruováno skladové hospodářství ve Svitavách, což se velmi osvědčilo. Svitavy jsou totiž z našeho pohledu poměrně exponované místo, kde se protínají tři silnice první třídy, což pochopitelně znamená i velkou zátěž pro naše silnice II. a III. třídy,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Miroslav Němec. „Letos Pardubický kraj přistoupil ke stejnému kroku v Moravské Třebové. V tuto chvíli je v novém skladovém hospodářství naskladněno pět set tun soli, takže téměř plná kapacita je na zimu připravená.“
ÚDRŽBU NESMÍ PARALYZOVAT NEMOCI
Ale to zásadní a hlavní, co je potřeba k tomu, aby se po silnicích v kraji dalo během zimy jezdit, byli, jsou a budou lidé. Na Správě a údržbě silnic Pardubického kraje už od října mají za sebou potřebná školení, díky kterým si zaměstnanci osvěžili znalosti nutné k práci a získali aktuální informace k průběhu nadcházející sezóny.
Nad tou se opět bohužel vznáší stín v podobě covidové pandemie. Nezbytná jsou proto opatření, která zabrání krizovému scénáři a opuštěným strojům, jejichž řidiči jsou v izolaci, karanténě nebo infikováni. „Činíme všechno pro to, aby lidské zdroje nebyly pandemií zasaženy natolik, že by to paralyzovalo činnost naší organizace,“ konstatuje Němec s tím, že bez zimní údržby silnic by došlo k průmyslovému kolapsu. „Omezilo by to pohyb materiálu a zboží, lidé by se nedostali do práce a o rizicích provozu v takové situaci asi nemusíme ani mluvit. Proto u nás platí nepřetržitě striktní opatření spočívající v pravidelném testování, nošení ochranných pomůcek a takové organizace práce, při které se lidé potkávají jen v nezbytných situacích.“ Pozornost přitom není zaměřená jenom na koronavirus. Vzhledem k věkovému průměru zaměstnanců, který je nad padesát let, je upřená i na případnou epidemii chřipky. „Domluvili jsme se, že u zaměstnanců, kterým to neproplácí zdravotní pojišťovna, bude uhrazeno očkování právě proti chřipce,“ dodává náměstek hejtmana Kortyš.
ZIMA ZA 130 MILIONŮ
Zajistit zimní údržbu tří tisíc kilometrů silnic není nijak levná záležitost. Pokud zima ukáže svoji přívětivější tvář a sezóna je klimatně mírná, přijde silničáře na zhruba devadesát milionů korun. Časté sněžení, střídání mrazu a oteplování, to může vyjít až na sto padesát milionů. „Minulá zimní sezóna vyšla na sto čtyřicet milionů korun, v plánu bylo sto deset. Vzniknul tedy značný finanční schodek, který jsme zčásti vykryli, dvaceti miliony korun sanoval ztrátu Pardubický kraj,“ popisuje šéf silničářů Němec. Vzhledem k tomu, že finanční plán na zimu vychází z posledních pěti sezón, je letošní rozpočet zimní údržby ve výši přesahující 130 milionů a finančních zdrojů by tak pro nadcházející období měl být dostatek.