Most mezi Mělicemi a Valy bodoval ve Stavbě roku. Získal prestižní cenu

  • 11. listopadu 2021,
  • 8:55

Za mimořádně zdařilé architektonické i stavební řešení ocenila odborná porota most mezi Mělicemi a Valy. Stavba získala ocenění v rámci Stavby roku Cenu Státního fondu dopravní infrastruktury. Most odpovídá vysokým požadavkům jak na materiály, tak i na konstrukční a stavební řešení.

Reklama

Most přes Labe loni nahradil poválečný americký Bailey Bridge a stal se novou dominantou krajiny. Je přívětivý pro silniční, pěší, cyklistickou a také lodní dopravu. Ocenění je tedy na místě. Most uspěl v soutěži Stavba roku v silné konkurenci dalších zdařilých staveb.
„Myslím si, že toto je jedna z nejprestižnějších cen, která se stavařům uděluje. Konkurence staveb je obrovská, nominantů bylo více než devadesát, do užšího kola šlo třicet staveb. Silniční stavby to mají v konkurenci staveb sakrálního nebo historického významu či průmyslovými stavbami a školami samozřejmě konkurenčně velice složité. O to větší úspěch to je,“ uvedl ředitel Správy a údržby Pardubického kraje Miroslav Němec.

Souhlasí s ním také senátor a náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Michal Kortyš. „Most přes Labe mezi Mělicemi a Valy je důkazem toho, že jdou věci dělat i jinak. A že něco, co je dokonale funkční, může být i hezké. Ocenění je velkou pochvalou všem zúčastněným, kteří se na jeho stavbě podíleli a věřím, že porota ocenila i unikátní technologii nasouvání, která byla při stavbě použita,“ uvedl Kortyš s tím, že v regionu jsou v plánu další velké opravy mostů – Wonkova mostu v Pardubicích a mostu v Řečanech nad Labem.
Investorem stavby mostu mezi Valy a Mělicemi byl stát, zastoupený Státním fondem dopravní infrastruktury a Ředitelstvím vodních cest, dále Pardubický kraj, kde stavebníkem byla jeho správa silnic. „Je to tak, že větší část nákladů na most platil stát v rámci projektu zesplavnění Labe, Pardubický kraj doplácel rozdílové náklady pro plnohodnotnou plavení cestu. Stát nechtěl přistoupit ke stavbě tohoto mostu, neboť vodní cesta okolo Přelouče není splavná. Pardubický kraj vložil investiční prostředky,“ vysvětlil Miroslav Němec. Stavba je dalším krokem zesplavnění vodní cesty na moře a oceány. 

Most je založený na beraněných prefabrikovaných železobetonových pilotách. Úložné prahy pilířů byly vystavěny samozhutnitelným betonem. Technologicky nejvýznamnější krok stavby je dvojí výsun rámu nové ocelové mostovky. Mostovku tvoří dvoutrám o pěti polích s mezilehlými příčníky a s vnějšími chodníkovými konzolami. Po dvojím výsunu doplněným obloukem do podoby Langerova trámu v hlavním poli.

„U mostní stavby je samozřejmě vždy prioritou technická funkčnost, nicméně most ve Valech je skutečným unikátem. Pokud se týká dopravního významu, je to nový most přes řeku Labe s vysokým stupněm důležitosti. Most je postaven na plný průplavní profil. Stavba je nádherně začleněná do údolní nivy řeky Labe, skvěle zapadá do okolní přírody,“ sdělil Miroslav Němec.
Most mezi Mělicemi a Valy bodoval už ve Stavbě roku Pardubického kraje, kde byl jedním z vítězů. „Ocenili jsme elegantní unikátní technické řešení mostu, který musel zachovat průplavovou výšku sedm metrů, aby svými parametry umožnil proplutí větších lodí s kontejnery,“ uvedl po vyhlášení Stavby roku Pardubického kraje náměstek hejtmana pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš.
Nový ocelový most s železobetonovou spřaženou mostovkou šířky 14 metrů vznikl podle projektu Pavla Ryjáčka a Petra Dupače. V hlavním poli přes řeku o rozpětí 84 metrů je most vyztužen obloukem typu takzvaného Langerova trámu. Při montáži se most z jednotlivých dílů sestavoval na mělické straně a postupně po částech se ve dvou fázích vysouval přes řeku.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Nejčtenější zprávy

Reklama

PR články

Cestáři řádili na rodeu

Více PR článků
Zavřít reklamu