Valský most zřejmě skončí v muzeu

  • 24. září 2021,
  • 12:12

Více než sedm desítek let sloužil ve Valech u Přelouče pro překonání řeky Labe most takzvaný Bailey Bridge. Loni ho nahradil zbrusu nový, který nejenom, že se stal ozdobou, nedávno dokonce získal první místo v kategorii mostních a umělých staveb v rámci soutěže o nejzdařilejší stavbu silničního hospodářství Pardubického kraje. Jeho předchůdce už sice neslouží, ve sběrně šrotu ale určitě neskončí.

Reklama

Provizorní Bailey Bridge, který spojoval Valy a Mělice od roku 1948, patří do rodiny přenosných, prefabrikovaných příhradových mostů, jejichž duchovním otcem byl Brit Donald Coleman Bailey. Tento civilní pracovník britského ministerstva války přišel s návrhem mostu, který vynikal především tím, že jeho stavba nevyžadovala žádné těžké nástroje nebo zvláštní vybavení. Jeho části byly snadno převoditelné a montáž probíhala bez nutnosti použít jeřáb. Mosty ale unesly i tanky, není proto divu, že mosty Bailey využívala během druhé světové války nejen britská, ale i americká nebo kanadská armáda.

Po skončení války, ve které Bailey Bridges prokázaly svoje přednosti, řadu z nich armády ponechaly roztroušené po celé Evropě. Přispět měly k obnově komunikací, které válečná vřava na starém kontinentu značně poškodila. Díky Správě Spojených národů pro pomoc a obnovu (UNRRA) získala mnoho těchto mostů i dnešní Česká republika. Najít je stále můžeme na řadě míst, někde trvale, jinde jako mostní provizoria pomáhající dočasně vyřešit situaci při rekonstrukci nebo stavbě trvalého mostu. Zatímco ve Valech je už Bailey Bridge minulostí, jeho konstrukci najdeme stále v Kuněticích nebo přímo v Pardubicích, kde pod nemocnicí přemosťuje Chrudimku.

CO S VALSKÝM MOSTEM?

Baily Bridge z Valů dnes odpočívá v Záboří nad Labem ve stavebním dvoře, kam byl po rozebrání uložen. Do výslužby se mu ale nechtělo a stavebníkům připravujícím nový most přidělal při demontáži mnoho vrásek. Původně se uvažovalo o tom, že konstrukce bude využita Správou a údržbou silnic Pardubického kraje, která ji využije jako mostní provizorium a nasadí tam, kde zrovna bude potřeba. Jak se ale zdá, most, tedy alespoň jeho část, čeká daleko prestižnější role. „Je to kus historie, proto o něj mají zájem z vojenského muzea v Králíkách. Vznikl tedy záměr předat tam dvě mostní pole, která by měla být v budoucnu součástí zdejší expozice,“ vysvětluje náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Správa a údržba silnic Pardubického kraje už s muzeem jednala, ovšem tato záležitost musí ještě projít radou a zastupitelstvem, protože se jedná o veřejný majetek. Osobně tento záměr podporuji, myslím si, že takové využití mostu je velmi zajímavé.“ Zájem muzejníků potvrzuje i ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec, který přibližuje, co se odehrálo: „Proběhlo jednání s Vojenským historickým ústavem a s Vojenským muzeem v Králíkách. Oslovili nás s tím, zda bychom jim most nemohli poskytnout. Náš původní záměr byl celý most repasovat a využívat jako mostní provizorium. Celá devadesátimetrová mostovka je tvořená třímetrovými díly, které bychom takto mohli použít. Ovšem prověřováním jsme došli k tomu, že repase tohoto historického mostu by vyšla na dvojnásobek ceny nového mostního provizoria.“ To jakožto moderní výrobek může být navíc i jednodušší na manipulaci i mobilitu. Správa a údržba silnic Pardubického kraje proto myšlenku provizoria opustila a začala pracovat na mechanismu převedení historického mostu na muzejníky. „Pravděpodobně se bude převádět v podobě nějaké formy daru,“ informuje dále Němec. Dar muzejníkům ovšem podle zřizovací listiny nemohou poskytnout sami silničáři, mandát k tomu může dát Rada Pardubického kraje.

DAR MUZEJNÍKŮM PŮJDE DO ZASTUPITELSTVA

Zatímco pro Pardubický kraj i jeho silničáře má dnes zmiňovaný Bailey Bridge cenu železného šrotu, pro Vojenské muzeum Králíky může být zajímavým exponátem. „Jak tam, tak ve Vojenském historickém ústavu by části mostu měly být vystaveny. V Králíkách z něj má být postavena lávka, návštěvníci tedy vyjdou po schodech a z lávky tvořené části Bailey Bridge si budou prohlížet expozici. Jedna část by měla být vystavena i ve venkovních prostorách muzea. Vojenský historický ústav zase chce most umístit do vojenského muzea u Benešova,“ přibližuje Miroslav Němec. Sami muzejníci se přitom postarají o obnovu podoby mostu.

Dárek v podobě mostu musí ještě odsouhlasit krajská rada a zastupitelstvo. První náměstek hejtmana ale záměru fandí a domnívá se, že v těchto krocích problém nebude. „Doufám, že se to podaří odhlasovat ještě na prvním jednání zastupitelstva po prázdninách, protože kdo rychle dává, dvakrát dává,“ říká Kortyš.

Pokud vše půjde dobře, mohl by se už záhy most, po kterém kráčely všechny poválečné generace lidí nad vodami řeky Labe, stěhovat ze Záboří. V expozici Vojenského muzea v Králíkách by ho pak návštěvníci po repasi mohli poprvé spatřit už ve druhé polovině příštího roku.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama

PR články

Cestáři řádili na rodeu

Více PR článků
Zavřít reklamu