Kraj ocenil nejzdařilejší dopravní stavby
- 24. září 2021,
- 12:10
Pardubický kraj zná nejzdařilejší stavby silničního hospodářství za rok 2020. Na tradičním místě v Golf resortu pod Kunětickou horou se předávaly ceny ve čtyřech kategoriích, letošní novinkou bylo oceňování stavbyvedoucích.
„Vyhlašování je důležitá společenská událost, během které se můžeme všichni navzájem sejít. Takových příležitostí není během roku příliš,“ říká náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Samozřejmě významné je i ocenění práce našich dodavatelů, na které jsou myslím právem hrdí.“
Podle předsedy Krajské hospodářské komory Pardubického kraje Jozefa Koprivňanského je ocenění nejzdařilejších dopravních staveb velmi prestižní a motivuje firmy k ještě lepším výkonům. „Ceny se předávají každoročně a je to takové ocenění nejlepších firem v regionu, které se podílejí na opravách a stavbách dopravních staveb,“ prohlašuje Koprivňanský. „Samozřejmě to pro jednotlivé společnosti může znamenat větší šanci na trhu, větší šanci na to, že si je někdo vybere a osloví, aby zrealizovaly nějakou stavbu.“ Šéf komory si přitom pochvaluje, že ceny získávají především společnosti z pardubického regionu.
KDO VYHRÁL?
Jak už bylo uvedeno, ceny se předávaly ve čtyřech kategoriích. Jako nejzdařilejší modernizovaný úsek silnice byla vyhodnocená modernizace silnice II/358 mezi Litomyšlí a Českou Třebovou. Na druhém místě skončila nedaleká rekonstrukce silnice III/31512 Česká Třebová – průtah, konkrétně její první etapa. Třetí místo obsadila modernizace silnice III/0362 mezi Starým Hradištěm a Ohrazenicemi. K vítězné práci náměstek hejtmana Kortyš konstatoval: „Myslím si, že tam si to silnice zasloužila a za peníze, za které jsme tento dlouhý úsek vysoutěžili, to byla velmi zdařilá stavba.“
Ceny si převzali i ti, kteří se podíleli na nejzdařilejších velkých opravách úseků silnic. Hodnotitelům se nejvíc líbila II. etapa opravy silnice III/31224 mezi Králíky a Prostřední Lipkou. Na druhém místě skončila rekonstrukce silnice III/35826 Chacholice – Vrbatův Kostelec a bronzovou příčku obsadila rekonstrukce silnice III/3437 mezi Srní a Hlinskem.
Poměrně jasný byl vítěz kategorie nejzdařilejší mostní a umělá stavba, které dominoval nový most ve Valech u Přelouče. „Osobně se mi ze všech oceněných staveb jednoznačně nejvíc líbí tento most, protože je to největší mostní stavba, kterou Pardubický kraj za svou existenci stavěl,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Most je nejen největší, asi i nejhezčí, zároveň je také technicky nejzajímavější, protože je v údolní nivě Labe založen na pilotách. Ty jsou dvanáct metrů dlouhé a byly beraněny pod jednotlivými podpěrami. Druhým technickým unikátem mostu je i jeho mostovka, která je ocelová, byla vyrobena ze tří kusů, které se na místě stavby propojovaly a na podpěry nasouvaly.“
Na druhém místě v této kategorii skončila obnova mostu Brněnec – Březová, třetí příčku pak získala rekonstrukce mostu v Černé u Bohdanče.
Poslední z vyhlašovaných kategorií je nejzdařilejší dopravně-bezpečnostní stavba. Vítězné vavříny získala okružní křižovatka v Chrasti, za kterou skončilo na druhém místě zabezpečení skalního masivu na silnici III/3433 ve Svobodných Hamrech a jako třetí modernizace silnice II/305 v Horním Jelení.
NOVĚ OCENĚNÍ STAVBYVEDOUCÍ
Poprvé v historii soutěže se letos samostatného ocenění dočkali stavbyvedoucí jednotlivých dopravních projektů. Třetího Luboše Mikuleckého z firmy M-SILNICE a druhého Jaroslava Renzu ze společnosti SKANSKA předstihl a historicky prvním vítězem se stal Vladimír Sommer z firmy SMP CZ. Ten je podepsán jako stavbyvedoucí pod už zmíněným mostem ve Valech. Této stavbě složil hold i náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Most, který jsme stavěli ve Valech u Přelouče, mě zaujal ze všech staveb nejvíc,“ přiznává Kortyš. „Postupovalo se tady metodou nasouvání mostovky nad hladinou řeky Labe, a to bylo velice zajímavé. Je to technicky zdařilý kousek.“
TRENDY STAVEB
V pestré řádce uplynulých ročníků vyhlašování nejzdařilejších staveb silničního hospodářství lze v průběhu doby vysledovat trendy, které dopravní stavitelství ovlivňují. „Používají se nové technologie, a to řekl bych docela masivně. Zcela běžné jsou už dnes různé typy geomříží pro podchycení tažných sil ve vozovkách, používají se tiché kryty vozovek, instalují se různá moderní zařízení nebo třeba samonivelační poklopy kanalizací a podobně,“ popisuje ředitel silničářů Miroslav Němec. „Pronikavě se také zlepšila kvalita staveb. Ta úzce souvisí s ekonomickou kondicí firem. A pokud ty skomírají na jednotlivých zakázkách, tak kvalita je většinou mizerná. Pokud je na trhu zakázek víc, mají firmy daleko větší manévrovací prostor. I proto máme na pokyn Pardubického kraje zásobník projektů na dva roky, jsme tedy schopní v jednom roce prostavět dvě a půl miliardy.“
Náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš si všímá i toho, jak se mění celkový přístup k dopravním stavbám. „Za poslední roky je vidět trend v hloubce oprav a modernizací silnic. Dnes se opravy dělají tak, aby zátěž mohla být daleko větší. A druhá věc, které si můžeme všimnout, to je důraz na okolí staveb. Asfalt je pořád černý, ale okolí dělá ten celkový dojem modernizované silnice. A v tom jsme se za ta léta výrazně posunuli,“ tvrdí Kortyš.
JAKÁ BUDE BUDOUCNOST?
Zajímavé stavby, ze kterých se bude složitě vybírat ta nejlepší, čekají hodnotitele i v budoucnu. Plánů rozhodně není v Pardubickém kraji nedostatek. „Co nás čeká? Nejvýznamnější jsou samozřejmě obchvaty a přivaděče na dálnici D35. Ovšem z čeho mám, když to tak řeknu, noční můru, tak to je most Pavla Wonky v Pardubicích, jehož rekonstrukci máme připravenou. Dojde na ni příští rok a doufám, že její průběh nebude příliš dramatický a neomezí významně dopravu v Pardubicích,“ popisuje náměstek hejtmana. Skutečnost, že dopravní stavitelství v Pardubickém kraji bude i v následujícím období na výsluní, potvrzuje i ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Když Pardubický kraj vzniknul, šly do silničního hospodářství přibližně čtvrtinové peníze. Dnes je to tak, že stavby musíme velmi pečlivě plánovat, abychom se s objížďkami nepotkali s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR a se Správou železnic, která tu také velmi masivně staví,“ vysvětluje rozmach oboru Němec. „Pardubický kraj jenom v loňském roce realizoval přes stovku dopravních staveb. Letos je to o trochu méně, ovšem jednotlivé stavby jsou objemově větší, příští rok se pak počítá opět s mohutnou výstavbou. Největšími stavbami budou výměna lan volného předpětí na mostu Pavla Wonky v Pardubicích za desítky milionu korun a mostní provizorium v Řečanech nad Labem. To musíme vybudovat, abychom se následně mohli pustit do stavby mostu nového.“