Silničářům začne od listopadu zimní sezóna. V Pardubickém kraji jsou připraveni
- 15. listopadu 2023,
- 8:41
V listopadu každoročně začíná silničářům zimní sezóna. Připravují se na ni dlouho dopředu, s předstihem vypracovávají a s dotčenými organizacemi projednávají takzvaný plán zimní údržby, který na konci září schvaluje vedení krajské samosprávy. Zároveň se s předstihem zásobují potřebným materiálem a poslední týdny před možným příchodem zimního klimatu dokončují osazení techniky nutnými doplňky. Správu a údržbu Pardubického kraje i tento rok čeká péče o krajskou silniční síť v rozsahu více než tří tisíc kilometrů.
Zatímco o sjízdnost dálničních úseků a silnic první třídy je v režii státního Ředitelství silnic a dálnic ČR, Správa a údržba silnic Pardubického kraje má ve své péči silnice II. a III. třídy. A těch rozhodně není málo, celkem se krajští silničáři starají o 3 137 kilometrů vozovek. Na drtivou většinu z nich se s příchodem námrazy, sněhu nebo náledí vydají jejich sypače a pluhy. „Přes zimu budou spravovat 96 % z nich,“ říká náměstek hejtmana Pardubického kraje pro dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. „Zachovaná zůstane dopravní obslužnost do všech obcí a trvale osídlených osad v Pardubickém kraji. Rozsah činnosti silničářů je obrovský.“ Jako každoročně zůstane v regionu jen zanedbatelné procento silnic, které během zimních měsíců zůstanou bez údržby. Jedná se ovšem o dopravně velmi málo významné komunikace, navíc takové, které nevyužívá hromadná autobusová doprava.
ZIMNÍ SEZÓNA ZA DVEŘMI
Říjen nás po babím létě ukolébal příjemnými téměř letními teplotami, nejen podle výlovů rybníků lze tušit, že zlom může nastat kdykoliv. „Schválil jsem příkaz ředitele k provádění zimní údržby v letošním roce, na základě tohoto pokynu kolegové kontrolují a připravují veškeré stroje,“ potvrzuje ostré přípravy na očekávanou změnu podmínek ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vašák. „Zásadní komplikace jsem nezaznamenal a věřím, že žádné ani nenastanou. Snad ještě nějakou dobu sněžit nezačne, ale jakmile začne, jsme samozřejmě připraveni vyjet.“
Vedle finišování s přípravou techniky čeká Správu a údržbu silnic Pardubického kraje v této oblasti také posílení. Do letošní zimní sezóny se zapojí i šest zbrusu nových nákladních vozidel s nástavbami. Dvě z nich pořídil kraj prostřednictvím projektu Tatra do škol. Tyto vozy silničářům sestavili pod odborným dohledem studenti krajských automobilních škol. Těm kompletace nákladních vozů obohatila výuku, pracovníkům hlineckého a lanškrounského cestmistrovství díky tomu přibude nový moderní pomocník nejen v boji s nástrahami zimního počasí.
MATERIÁLU VE SKLADECH JE DOST
V přípravách na nejtěžší část roku je technika samozřejmě důležitá, dalším klíčovým pilířem pro zvládnutí přívalů sněhu nebo ledovky, je i materiál, tedy chemický nebo inertní posyp. Správa a údržba silnic vlastními silami udržuje ve sjízdném stavu více než 2 600 kilometrů vozovek, z toho chemické ošetření se týká téměř dvou tisíc kilometrů.
Před loňskou zimní sezónou čelila krajská silničářská organizace vážnému problému, který souvisel s konfliktem na Ukrajině. Vlivem válečných událostí přestal fungovat největší evropský dodavatel posypové soli a tento materiál prudce zdražil. Ostatní dodavatelé Správě a údržbě silnic Pardubického kraje v reakci vypověděli dlouhodobé a výhodné smlouvy. Organizace tak musela zajistit nové dodávky. „Dalo se předpokládat, že původní ceny nebudou poté, co se na trhu stalo, pro naše dodavatele únosné. Došlo na soutěžení nových za nové ceny, jejich navýšení je zhruba čtyřicetiprocentní,“ uvedl loni na podzim dispečer zimní údržby krajských silničářů Rostislav Šprinc.
V tomto ohledu se situace oproti minulému roku už zlepšila. „Cena je trošku nižší, než byla loni. V tuto chvíli máme zajištěné veškeré zásoby soli na letošní zimu, máme naskladněno čtrnáct tisíc tun. Běžně za jednu zimní sezónu spotřebujeme deset tisíc tun, takže máme k dispozici víc, než běžně spotřebujeme,“ potvrzuje i v tomto směru připravenost silničářů na zimu ředitel Zdeněk Vašák.
NA ZIMU JE PŘIPRAVENO 140 MILIONŮ
Zimní sezóna oficiálně trvá od začátku listopadu do konce března. Pro letošní rok je na zimní údržbu k dispozici 140 milionů korun. Ačkoliv ekonomové i silničáři doufají v klidný průběh následujících měsíců a co nejméně kalamitních situací, Správa a údržba silnic Pardubického kraje je pochopitelně připravená i na klimaticky špatné scénáře. „Průběžně komunikujeme s naším zřizovatelem, tedy Pardubickým krajem, každoměsíčně se zabýváme čerpáním rozpočtu a predikcí na další období,“ přibližuje šéf silničářů Zdeněk Vašák. „Ve chvíli, kdy by nastala taková situace, tak ji budeme se zřizovatelem intenzívně řešit. Z jeho strany je přislíbeno, že v případě takovýchto objektivních důvodů nám bude rozpočet navýšen.“
Kromě svých vlastních sil a prostředků má Správa a údržba silnic Pardubického kraje v záloze také subdodavatele zimní údržby. Tedy vlastníky techniky, kteří jsou schopní v případě potřeby vyrazit zmírnit dopady zimního počasí na vozovky. Ti v průběhu sezóny zajišťují zhruba patnáct procent potřebné údržby. „Ve větší míře přicházejí dodavatelé ke slovu ve chvíli, kdy začne opravdu hustě sněžit a my už nestíháme. Pokud je zima standardní, zvládáme se o vše postarat sami,“ upřesňuje Vašák.
Obhospodařovaná silniční síť je rozdělená podle důležitosti, tedy jinými slovy dopravního významu, rozdělená na tři stupně. V prvním jsou důležité komunikace II. třídy, ve druhém zbývající „dvojky“ a dopravně významné silnice III. třídy, zbytek je ve třetím stupni pořadí, mizivá část silniční sítě je v kolonce „neudržované“. Jednotlivé stupně pořadí určují nejen rozsah údržby a technologii, ale také časovou lhůtu, kterou mají silničáři pro zmírnění závad ve sjízdnosti. Na silnicích v prvním pořadí je tato lhůta do tří hodin od výjezdu techniky, ve druhém do šesti hodin a ve třetím pořadí do dvanácti hodin. Přitom platí povinnost s prvními stroji vyjet do třiceti minut od zjištění „závady“, tedy náledí nebo sněhové pokrývky.