Zima ani covid krajské silničáře nezaskočí

  • 7. ledna 2021,
  • 8:37

Zimní sezóna pro silničáře každoročně začíná oficiálně už 1. listopadu. Připraveni ale na ní musí být podstatně dřív, protože příroda se do kalendáře nedívá. Strategii toho, jak s nástrahami zimního počasí na silnicích bojovat, chystají intenzívně už v době, kdy ostatní řeší spíš to, jak se osvěžit v letním parnu. A jak se letos připravili na Správě a údržbě silnic Pardubického kraje?

Reklama

Silničáři v Pardubickém kraji jsou, tak jako každý rok, na zimu připraveni,“ tvrdí bez zaváhání 1. náměstek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš. „Připraveni jsou nejenom lidé, ale i technika a zásoby soli a inertního materiálu.

PRVNÍ PROVĚRKA

První prověrka už přišla na začátku prosince, kdy o sobě zima na krátký čas dala poprvé vědět. A přestože z pohledu obyvatel měst šlo jen o skutečně letmý pozdrav nejstudenějšího ročního období, připravenost silničářů první sníh prověřil. „Sice se zdá, že se z hlediska zimních událostí nic neděje, ale tak úplně pravda to není,“ přibližuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. „Náš kraj je geograficky členitý, takže vedle oblastí nížinných tady máme i oblasti, které jsou z hlediska zimní údržby silnic výrazně složitější.“ To je především Hlinecko, Poličsko, Žamberecko, Lanškrounsko nebo Králicko. První ostrý test se ale tentokrát týkal spíš níže položených částí kraje. Do bílého rána se probudili lidé zejména na Pardubicku a Chrudimsku, částečně také Svitavsku. „Tady si řidiči za čtyři roky, kdy v těchto oblastech zima prakticky nebyla, tak trochu odvykli jezdit v zimních podmínkách,“ pokračuje Němec, podle kterého vážnější problémy počasí na silnicích nenadělalo, pouze prodloužilo šoférům jízdní dobu.

PŘIPRAVENI NA SNÍH I COVID

Oproti předcházejícím zimním sezónám přece jenom ta letošní bude jiná. Nejde snad ani tolik o to, že se o dalších přibližně pětatřicet kilometrů rozšířila chemická forma ošetření silnic na úkor inertních posypů. Jde o pandemii koronaviru, s jejímiž případnými dopady silničáři při plánování sezóny musí počítat. „Jsou připraveni i v tomto směru, aby nedošlo v případě nákazy a nařízení karantény ke kolapsu organizace,“ konstatuje náměstek hejtmana Kortyš.

Opatření přijala Správa a údržba silnic Pardubického kraje už krátce poté, co se koronavirus v České republice poprvé objevil. Díky tomu funguje bez problémů, které se nevyhnuly jiným společnostem, po celou dobu. A bezpečnostní zásady zapracovala organizace i do plánů na zimní období. „Představa, že nám na dvoře bude stát šedesát sypačů, ale nebude s nimi mít kdo jet, je děsivá,“ říká šéf silničářů Miroslav Němec. „Proto fungujeme prakticky ve dvousměnném provozu, pracovní čety a technici jsou rozděleni tak, aby se vzájemně nepotkávali.“ Vedle toho samozřejmě, stejně jako už v průběhu roku, fungují preventivní opatření, jako je základní hygiena nebo ochranné prostředky.

PODLE PLÁNU

Silničáři v Pardubickém kraji během zimní údržby ošetřují celkem 3123 kilometrů silnic II. a III. třídy. Už v září dopilovali operační plán zimní údržby, který schvaluje ještě před jejím začátkem krajská rada. Plán je potřeba ještě před odsouhlasením ze strany vedení krajské samosprávy vypořádat s dotčenými institucemi a orgány a zapracovat v něm jejich případné požadavky. Ty se týkají především ochrany životního prostředí a vodních zdrojů. Proto silničáři při přípravě plánu úzce spolupracují se správami chráněných krajinných oblastí, orgány životního prostředí a správci vodních toků. Prostor pro připomínky a podněty dostávají pochopitelně také zástupci obcí s rozšířenou působností. V neposlední řadě samozřejmě také představitelé Integrovaného záchranného systému, pro který je údržba vozovek v průběhu zimních měsíců doslova životně důležitá. „Celý proces je nesmírně složitý a probíhá v průběhu roku,“ říká k tomu ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Vlastní příprava silničářů už je pak v podstatě rutinní záležitostí, kterou profesionálové zvládají bez obtíží. „Předzásobení materiálem, proškolení pracovníků, přestrojení techniky, to jsou všechno samozřejmosti,“ doplňuje Němec.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Nejčtenější zprávy

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu