Litomyšl byla dva dny hlavním městem dopravy

  • 27. dubna 2023,
  • 10:20

Do malebné Litomyšle, konkrétně do reprezentativních prostor Zámeckého pivovaru, se po čase opět vrátila konference Dopravní infrastruktura. V rámci svého již sedmnáctého ročníku opět hostila přední osobnosti z oblasti dopravy, celkem pak přilákala rekordních 520 delegátů z celé republiky. Ti si během dvoudenního trvání konference vyslechli více než třicet přednášek, vyměnili názory během diskuzního panelu a prostor měli i na neformální rozhovory.

Reklama

Litomyšl je pro silničáře kultovní místo,“ prohlásil při rozhovoru během jedné z přestávek konference ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje a viceprezident Svazu dopravy ČR Miroslav Němec. „Vedle vrcholu kulturní sezóny, tedy Smetanovy Litomyšle, se tady koná Ples dopravy ČR, který tu má historickou tradici, je tu i tato konference, která je velmi prestižním setkáním lidí z oboru.

REKORDNÍ ROZPOČET SFDI

Program konference zahrnoval jména všech, kteří v současnosti v odvětví dopravy něco znamenají, včetně ministra Martina Kupky. Ten v Litomyšli hovořil o desetiletém plánu rozvoje dopravní infrastruktury. Na ten jsou samozřejmě potřeba finanční prostředky, což je zase téma pro ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Zbyňka Hořelicu. „Do Litomyšle jsem přivezl dobrou informaci, a to že pro rok 2023 máme rekordní rozpočet na dopravní infrastrukturu, který činí téměř 151 miliard korun,“ konstatoval šéf státního fondu Hořelica. „Je to historický rekord. Máme přes sedmdesát miliard do železnice, přes 65,5 miliardy pro ŘSD ČR do silnic první třídy a dálnic, další prostředky pak pro kraje v řádu nějakých osmi miliard. To si myslím je velmi pozitivní informace.“ Ředitel úřadu, který peníze do rozvoje dopravní infrastruktury rozděluje, si v Litomyšli pochvaloval nabitý program konference a řadu podnětů, které tu mohl načerpat. Ocenil přitom i zájem více než pěti set delegátů. Přes letošní rekordní rozpočet připustil, že vzhledem k mnoha projektům a poměrně rozsáhlé rozestavěnosti nadále trvá tlak na jeho další navyšování. A zdůraznil, že díky navýšeným prostředkům jde do dopravní infrastruktury fakticky více peněz než v minulosti, a to i přes vysokou inflaci. „Ten objem peněz inflace snižuje, ale když se podíváme na meziroční nárůst, tak je vidět, že je vyšší, než míra inflace, což znamená, že do dopravní infrastruktury dáváme evidentně víc prostředků. Na druhou stranu fenomén inflace tady je, musíme se s ním vyrovnat. Ale vidíme na soutěžích, například Ředitelství silnic a dálnic ČR, že se daří a vysoutěžené ceny jsou nižší než předpokládané. Takže ano, máme tu vysokou inflaci, ale funguje i soutěž na trhu, která tlačí ceny dolů, což je ve prospěch těch dopravních děl,“ dodal Zbyněk Hořelica. 

ROZVOLNĚNÍ PENĚZ NA PŘIVADĚČE

Nejblíž ze všech důležitých hostů konference to měl do Litomyšle první náměstek hejtmana hostitelského Pardubického kraje Michal Kortyš. Ze sídla kraje to měl doslova kousek, v Litomyšli je navíc doma. Jako člena vedení samosprávy, který má na starosti dopravu, ho na konferenci nejvíc zajímaly pochopitelně novinky a zkušenosti s nimi. „To je zejména takzvaný BIM, tedy projektování podle nových pravidel. Mělo by to ulehčit práci právě v projekční činnosti a následně potom i na dané stavbě. Zajímají mě také nové technologie, které se snažíme u nás v kraji uvést do života,“ prozradil náměstek Kortyš, který mezi postupy prosazovanými Pardubickým krajem uvedl například povinnost při rekonstrukcích v rámci silničního hospodářství využívat alespoň z patnácti procent recyklovaného materiálu. Druhý nejvyšší představitel regionu ocenil vedle zajímavých prezentací konference také možnost neformálních rozhovorů. Velkým tématem pro Pardubický kraj je totiž třeba otázka finančních prostředků na stavbu dálničních přivaděčů a možnost přesouvat peníze mezi jednotlivými projekty. „To byla moje první otázka na ředitele SFDI hned potom, co jsem ho přivítal u nás v Litomyšli. Tedy, kde zůstala naše žádost. Dozvěděl jsem se tak, že už je v mezirezortním připomínkovém řízení a že by měla jít následně na vládu. To znamená, že budeme mít k dispozici peníze v jednom balíku, ze kterého je budeme užívat podle potřeb, nebudou pevně rozděleny na jednotlivé projekty,“ svěřil se náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Co se týká oprav návozových tras na stavbu dálnice D35, to už máme za sebou, to už řešíme přímo s ŘSD ČR. Letos tak budeme investovat šedesát milionů, což je 28 % nákladů, zbytek bude na své náklady provádět ŘSD ČR. To mluvím o uznaných návozových trasách. Pak jsou ty neuznané, na jejich opravy je sto milionů korun, to už je na SFDI schválené.

MÁTL (ŘSD ČR): DÁLNICE D35 DO ROKU 2029

Právě o výstavbě dálnice D35, která je pro Pardubický kraj, a nejen pro něj, klíčovou dopravní stavbou, hovořil v Litomyšli generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Potěšitelnou informací je v tomto směru, že v pokročilém stádiu přípravy jsou další úseky této budoucí dopravní tepny. „Letos bychom chtěli zahájit mezi Ostrovem a Mohelnicí další dva úseky, včetně tunelu Homole, takže přivážíme dobré zprávy o tom, že dálnice D35 se z hlediska přípravy stavby i realizace se posouvá. Jsem optimista, takže jsem přesvědčený, že jsme schopní do roku 2029 postavit celou dálnici, přičemž do roku 2026 bychom chtěli mít hotové ty nejkrizovější úseky, to znamená obchvat Vysokého Mýta a obchvat Litomyšle,“ sdělil šéf státních silničářů Mátl. Ten se vedle pozitivních zpráv svěřil i s tím, co ho v rámci budování dopravní infrastruktury nejvíc tíží. „Hodně je to samozřejmě nárůst cen, to je problematika, která je velmi důležitá, zejména na těch stavbách, u kterých nebyla historicky inflace zahrnutá, tedy není jejich součástí valorizační koeficient, abychom dokázali extrémní nárůst cen v posledních letech zhotovitelům hradit. Problém jsou také kapacity, a to nejen ve zhotovitelské sféře, možná ještě horší je situace v projektové sféře, tedy chybí projektanti. A je tu i skrytý strašák, což je nedostatek materiálu. Prakticky od revoluce se u nás neotevřel žádný nový lom a kamenivo chybí. V tuto chvíli se podle našich analýz jeví, že po pěti šesti letech na našich stavbách a stavbách Správy železnic by kamenivo mohlo chybět,“ uvedl šéf ŘSD ČR Radek Mátl. 

VYSOKÉ INVESTICE – PLÁNOVACÍ JISTOTA

Důležité a nezastupitelné místo na konferenci pochopitelně měla také Správa a údržba silnic Pardubického kraje. Ta prezentovala hned dvě témata, a to první den společně s Pardubickým krajem digitální technickou mapu regionu, den druhý pak v podání krajských silničářů patřil otázce využití geomříží. „Jedná se o materiál, který zajišťuje podchycení tahových sil v asfaltových vrstvách tak, aby nedocházelo k odtrhávání okrajů vozovek, jak jsou na to bohužel naši řidiči zvyklí,“ vysvětlil ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Ten si z Litomyšle odvezl pozitivní pocity. „Ministr a jím řízené organizace tady vyslali naprosto jednoznačný signál spočívající v tom, že současná vláda je odhodlaná investovat a držet investice, které pro dopravní infrastrukturu v letošním roce přesahují sto padesát miliard korun. Myslím si, že je to velmi důležitý počin, velmi dobrý signál pro celé silniční hospodářství, tedy pro stavební firmy, pro projektanty, protože to představuje plánovací jistotu.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu