Letošní zima si s tou rekordní loňskou příliš nezadá
- 2. března 2023,
- 10:39
Loňská zimní sezóna byla pro silničáře v Pardubickém kraji z hlediska svojí náročnosti nadmíru složitá. Projevilo se to i na nákladech, které bylo nutné vynaložit. Sto šedesát milionů nakonec z předchozí zimy udělalo rekordní. Ovšem už nyní to vypadá, že současná zima se té minulé co do množství nákladů přiblíží nebo ji vyrovná. Ačkoliv v jejím dosavadním průběhu silničáři zažili i perné dny, důvodem bude zejména citelné zdražení především materiálů.
Říká se, že zajíci se sčítají až po honu, finální čísla tak Správa a údržba silnic Pardubického kraje bude znát až někdy v květnu. Odklízení sněhu ze silnic, potýkání se s námrazou či ledovkou, to obvykle končí v závěru března, její dozvuky v podobě úklidu posypových materiálů ale trvají ještě v průběhu dubna. Už teď je ale jasné, že ani letošní zima nebude patřit mezi ty levné.
Doposud platilo, že klimaticky mírné zimy přišly silničáře v konečném součtu na devadesát milionů korun, ty nejnáročnější dokázaly spolykat ke sto padesáti milionům. Předchozí zimní sezóna tvrdě dopadla na cestářský rozpočet. „Už v srpnu bylo jasné to, co jsme tušili, tedy že nám na prosinec budou chybět peníze,“ konstatuje ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec. Pomoc přišla ze strany zřizovatele, tedy krajské samosprávy. „Pardubický kraj pokryl ztrátu ve výši téměř pětadvaceti milionů korun, zbytek silničáři pokryli z vlastních zdrojů organizace,“ doplňuje náměstek hejtmana Pardubického kraje zodpovědný za dopravu a dopravní obslužnost Michal Kortyš. Silničáři tak měli zdroje, aby mohli čelit velmi náročnému konci roku. Během jeho posledních měsíců spotřebovali skoro pět tisíc tun inertního posypového materiálu, tedy více než polovinu z devíti tisíc tun, které si obvykle vyžádá celá průměrná zima.
NEBLAHÉ STŘÍDÁNÍ TEPLOT
Druhá část silničářské zimní sezóny, tedy začátek letošního roku, byla naštěstí už mírnější. „Leden byl z našeho pohledu průměrný. Nákladově nás stál kolem čtyřiceti milionů korun,“ říká provozní náměstek Správy a údržby silnic Pardubického kraje Marian Cvrkal. Ovšem ani období, kdy oranžové stroje nemusí tolik zápolit se sněhovými závějemi nebo zprůjezdňovat vozovky pokryté ledovkou, nemusí být pro silničářskou kasu šetrné. Časté střídání teplot, jaké jsme zažili třeba právě v průběhu ledna, vede ke značnému poškození povrchů vozovek. Významné částky se pak musí investovat do výspravy výtluků. Po únoru, během kterého panovaly nízké teploty, se tak dá s nadějí vyhlížet na příznivé březnové prognózy meteorologů, podle nichž by se alespoň tento měsíc nemusel cestářům výrazně prodražit.
VYSOKÉ CENY VSTUPŮ
Očekávaný vysoký závěrečný účet za letošní sezónu ale silničářům nebude podtrhávat jen samotná zima, velkou měrou se pod něj podepíší ceny materiálů. „Už nyní asi můžu říct, že sezóna 2022/2023 byla průměrně náročná, nebylo to z našeho pohledu nic extrémního,“ hodnotí už s předstihem ředitel Miroslav Němec. „Extrémní je ale zdražení vstupů, tedy materiálů, surovin a energií. To výrazně vychýlilo zaběhlé zvyklosti, a proto očekáváme, že zima bude stát kolem sto šedesáti milionů korun.“
Správa a údržba silnic Pardubického kraje měla s dodavateli posypových materiálů dlouhodobé smlouvy z roku 2016. Po výrazném zdražení, které zažívá celý svět, ji ale byly smlouvy vypovězeny a v průběhu roku musela organizace najít znovu dodavatele a vysoutěžit nové ceny. „Dalo se předpokládat, že dosavadní ceny nebudou poté, co se na trhu stalo, pro naše dodavatele únosné,“ uvedl v průběhu loňského roku krajský dispečer zimní údržby Správy a údržby silnic Pardubického kraje Rostislav Šprinc. „Navýšení v nových smlouvách je oproti těm starým zhruba čtyřicetiprocentní.“ Ten výrazný nárůst cen přičítá válce na Ukrajině, kde přestal být vlivem válečných události dostupný velký solný důl, stejně nedostupné se pro Evropu staly i doly v Bělorusku. Nejenom, že se tak hlavní posypový materiál stal méně dostupným, zároveň také značně podražil.
Silničáři Pardubického kraje odebírají aktuálně čtvrtinu soli z Polska, tři čtvrtiny kupují v Německu. Smlouvy s těmito obchodními partnery mají na půl roku, jejich platnost skončí v závěru března. Jestli i v tomto segmentu, podobně jako u pohonných hmot nebo u plynu, dojde po strmém nárůstu k postupnému zlevnění, to v současné době není jasné. „U této suroviny nějaký poločas zlomu, abych to tak nazval, trvá výrazně déle. Uvidíme, co se bude dít, jak se situace bude dál vyvíjet,“ uzavírá šéf silničářů Němec.