Budoucnost Pardubic: doprava řízená kamerami a parkovací aplikace
- 7. června 2018,
- 22:49,
- Pardubice,
- David Záruba
Pardubice – Jak by se měly Pardubice proměnit v následujících 12 letech? Svou vizi ve čtvrtek představili na konferenci Pardubického deníku s názvem „Pardubice 2030” poslanec Martin Kolovratník, primátor Martin Charvát a ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Konference se věnovala výhradně dopravě, od cyklistické po leteckou. Špatná průjezdnost i nedostatek parkovacích míst jsou bolístky, které obyvatele Pardubic dennodenně sužují.
„Našim cílem je aplikovat inteligentní řízení dopravy. První fází je městský kamerový systém, který bude schopen dopravu usměrňovat a další krokem pak parkovací systém s dynamickým řízením. Všechna tato data bude město svým občanům sdílet prostřednictvím aplikace,” představil svou vizi primátor Martin Charvát.
Město spoléhá na to, že dostavbou terminálů kolem vlakového nádraží motivuje občany nechat auto doma. „Slibujeme si od toho, že lidé budou preferovat hromadnou dopravu. Budoucnost parkování na nádraží musí být na druhé straně, kde plánujeme vybudovat parkovací dům s několika stovkami parkovacích míst. Cenová relace stavby je 125 milionů korun,” řekl Charvát.
Platba jízdenky mobilem, nové trolejbusy či chytrá zastávka
S touhou přesunout občany více do autobusů a trolejbusů úzce souvisí i nekončící modernizace hromadné dopravy. Přívětivější pro cestující by měl být do budoucna třeba odbavovací systém.
„Odbavovací systém ve vozech MHD bude schopen přijímat karty nejen městské, ale i ostatních dopravců. Jízdenku tedy bude možné pořídit i na IN-kartu ČD. Platit se bude dát také prostřednictvím mobilního telefonu,” sdělil Tomáš Pelikán, ředitel Dopravního podniku města Pardubic.
Cestující se mohou těšit také na nové vozy. „Chceme využívat výhod rozsáhlé infrastruktury, a proto plánujeme pořídit parciální trolejbusy, které jsou schopny vyjet i mimo elektrickou síť a prodloužit tak svou trasu. První z nich se tu objeví začátkem září nebo října,” informoval Pelikán.
Dopravní podnik plánuje na zkoušku postavit tzv. inteligentní zastávku. Ačkoliv to není podle Pelikánových slov pro Pardubice priorita, minimálně jedna se na některém frekventovaném místě objeví. „Zastávka nabídne připojení k internetu, možnost nabíjet přes USB či informační obrazovky. Uvidíme, jak dlouho to v Pardubicích vydrží, ale přesto to chceme vyzkoušet,” podotkl Pelikán.
Pardubice jako dopravní křižovatka
Budoucnost dopravy ve městě se netočí jen kolem osobních vozidel a trolejbusů. Pardubice jsou podle poslance Martina Kolovratníka ideálním místem pro dopravní křižovatku v rámci celé země. „Žádné jiné město v České republice nespojuje možnost integrovat železniční, silniční, lodní a leteckou dopravu,“ konstatoval Kolovratník.
V prostoru mezi hlavním nádražím, letištěm, Rosicemi nad Labem a Svítkovem by měl v následujících letech vzniknout tzv. multimodální uzel, který například pomůže dostat nákladní auta z města. Zásadním krokem je vyřešení splavnění Labe, po kterém by na jeho břehu mohl vyrůst přístav.
Na dohled je v současné chvíli zrychlení železniční dopravy z Pardubic do Hradce. „Jedním z konkrétních projektů bude kompletní dokončení dvoukolejné tratě Pardubice – Hradec Králové. Odhadované náklady dosahují sumy 5,5 miliardy korun. Jedná se o adekvátní cenu za to, že zrychlíme cestu vlakem z Pardubic do Hradce Králové na 12 minut,” řekl Kolovratník s tím, že výstavba začne už příští rok a dokončena by měla být nejpozději do roku 2022.
Foto: Statutární město Pardubice