Vláda napumpuje do železnice v Pardubickém kraji 20 miliard korun
- 6. dubna 2018,
- 14:59,
- Pardubice,
- David Záruba
Na pardubickém zámku dnes druhým dnem pokračoval IV. ročník Železniční konference. Jeho vrcholem byl akt, při kterém ministr dopravy Dan Ťok a viceprezident Evropské investiční banky Vazil Hudák podepsali tzv. Declaration of Intent. Tento dokument vyjadřuje připravenost České republiky čerpat úvěr ve výši 100 miliard korun na rozvoj dopravní infrastruktury. Celá pětina této částky by měla putovat do Pardubického kraje.
„Podařilo se nám rozhýbat výstavbu dopravní infrastruktury natolik, že nám nebudou stačit národní ani evropské peníze, takže si budeme muset půjčit další prostředky na to, abychom byli schopní všechny naše projekty a plány uskutečnit,” uvedl ministr dopravy Dan Ťok.
Avizovaných 100 miliard vláda využije nejen na výstavbu železnic a dálnice, ale také na nákupy železničních vozidel. „Jde nám o to, aby cestující nejen jel po hezké infrastruktuře, ale aby také seděl v hezkých vozech,” potvrdil Ťok. „Jsem přesvědčen, že se v současné době nemusíme za naši železnici stydět, protože v Evropě patříme k těm, kterým funguje velmi dobře. Abychom drželi kontakt s nejvyspělejšími státy a zařadili se do sítě vysokorychlostních tratí, tak musíme v tomto trendu pokračovat,” dodal ministr dopravy k investicím.
Přijetí úvěru bude mít i přímý dopad na modernizaci a výstavbu železniční infrastruktury v Pardubickém kraji. „Téměř pětina celkového objemu finančních prostředků od EIB bude proinvestována v našem kraji. Celkem se jedná o částku 19,3 miliardy korun, za které bude financována modernizace i výstavba železnic. Už příští rok nás čeká dokončení dvoukolejné tratě Pardubice – Hradec Králové a zbývajících dvou úseků Opatovice nad Labem – Hradec Králové a Stéblová – Pardubice. Odhadované náklady na dokončení tohoto projektu dosahují sumy 5,5 miliardy korun,“ vysvětluje Martin Kolovratník, poslanec a pořadatel Železniční konference.
Modernizace se dočkají i dva stěžejní železniční uzly na hlavním koridoru, které dosud nebyly opraveny. „V případě železničního uzlu Pardubice jsou odhadovány náklady ve výši čtyř miliard korun. U modernizace uzlu v České Třebové jsou náklady vyšší a dosahují sumy 5,6 miliardy korun. Stejně jako v Pardubicích, i zde začne výstavba příští rok. Bude trvat ale o rok déle a skončí v roce 2023. A rozhodně bychom neměli zapomenout ani na komplexní modernizaci tratě z Týniště nad Orlicí do Chocně. Její modernizace bude mít dopad i na hlavní koridor. Stane se totiž paralelní tratí pro nákladní dopravu ve směru východ – západ. Díky tomu se uleví i hlavnímu koridoru, který je přetížený a uvolní kapacitu pro osobní dopravu,“ uzavírá letošní ročník Železniční konference Pardubice Martin Kolovratník.