Jaká je budoucnost železnice? Pardubice hostí odbornou konferenci
- 5. dubna 2018,
- 16:47,
- Pardubice,
- David Záruba
Budoucnost železnice od vesnických lokálek po nákladní dopravu a rychlovlaky se ve čtvrtek a v pátek projednává na Zámku v Pardubicích. Koná se zde tradiční železniční konference za účasti zástupců Ministerstva dopravy ČR, Správy železniční a dopravní cesty, dopravců, stavebních firem a dalších odborníků.
„Konference řeší zejména fakt, že současná železniční síť v České republice začíná být dramaticky přetížená. Vidíme to například v Pardubicích, kde je velké množství osobních vlaků, ale začíná přibývat také nákladních vlaků, které se prostě na tratě nevejdou,” konstatoval poslanec a zároveň pořadatel konference Martin Kolovratník. „Společně bychom se měli shodnout na tom, kolik budeme potřebovat do budoucna financí na českou železniční síť a jakým způsobem ji budeme modernizovat,” dodal.
Čtvrteční část konference se soustředí zejména na tuzemskou dopravu. „Řada tratí je zastaralá, takže budeme řešit, jak ji zrychlit a zefektivnit. A také samozřejmě musíme vyřešit, kde na to vzít peníze,” řekl Martin Kolovratník s tím, že na přetřes se dostanou i regionální tratě. „Česká republika má nejhustší síť v Evropě a měli bychom najít odvahu k omezování či zavírání nevyužitých regionálních tratí,” prohlásil Kolovratník, který je také místopředsedou Hospodářského výboru PSP ČR.
Odborníci na železnici se snaží hledat inspiraci i v zahraničí, také tam se do železnice investuje ve velkém. „Silniční doprava kolabuje a lidé přecházejí na železnici. Je to globální záležitost, také USA nebo Japonsko jdou touto cestou, tedy zrychlováním a další výstavbou železnice,” tvrdí generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda s tím, že nápady hledá hlavně v Německu. „Nedávál bych nikoho na první místo, každá země má svá specifika, ale když už inspirace, tak v Německu, které však disponuje nesrovnatelnými prostředky,” dodal Svoboda.