Pardubice budou mít možná vlastní přístav
- 22. února 2018,
- 16:04,
- Pardubice,
- Petr Roubíček
Pardubice by do pěti let mohly mít vlastní přístav a u něj logistické centrum. Takzvaný dopravní uzel, který počítá i se silničními a železničními stavbami a leteckou dopravou, bude stát 3,5 miliardy korun. Stavbu navrhují politici, kteří se postupně ve vedení samospráv střídají, už více než deset let.
Dopravní uzel má skloubit lodní, leteckou, železniční a silniční dopravu. Na letišti by jednou mohl vzniknout cargo terminál. Náklad by měly dopravní firmy rozvážet po republice víc po železnici a jednou také po vodě. Důraz je podle politiků víc kladen na ekologičtější způsob dopravy. O stavbě se v poslední době začalo opět intenzivněji hovořit, naposledy dnes při tzv. technickém dni krajských silničářů, kde byli kromě silničářů také politici a zástupci různých zainteresovaných firem a institucí.
Do dopravního uzlu krajští a městští politici zahrnují rozšíření trati z Pardubic do Hradce Králové z jedné na dvě koleje, které bude stavět Správa železniční a dopravní cesty. Dále do něj řadí stavbu dvou kilometrů železnice z Rosic nad Labem do přístavu a dva kilometry silnice s přemostěním přes Labe, které se napojí na průmyslovou zónu Semtín. Zde má vzniknout komerční logistické centrum.
"V lokalitě Semtín se nejdřív musí vytěžit kalové laguny, které tam jsou z chemičky Synthesia od minulého století. To lze zařadit do veřejného zájmu. Vše se bude dělat na etapy, přístav a logistické centrum naposledy. Projekt by fungoval případně i bez přístavu," řekl Němec.
Postavit přístav a splavnit Labe až do Pardubic se snaží Ředitelství vodních cest asi 20 let. U Přelouče by měl vzniknout více než tříkilometrový kanál, který by obešel přeloučský jez. Součástí plánu je plavební komora s vraty, nová přemostění a přeložky silnic. Území by se ale dotklo přírodní lokality Slavíkovy ostrovy, ekologové se ji snaží zachránit a blokují povolovací řízení. ŘVC tak nemůže dál pokračovat v přípravách.
(ctk)