Reklama

Silničáři ukázali svým předchůdcům zajímavé stavby

  • 10. května 2022,
  • 22:52

Silničáři v Pardubickém kraji nezapomínají na generace, které v silničním hospodářství působily před nimi, a proto pro ně pravidelně pořádají exkurze na zajímavé stavby. Někdejší projektanti, manažeři stavebních firem či jejich majitelé se tak v dubnu podívali na vznikající středisko údržby budované dálnice D35 a na dálniční most u Uherska, jehož unikátnost spočívá ve způsobu vysunutí nad železniční koridor.

Reklama

Je to skupina lidí, kteří se v uplynulých letech významným způsobem podíleli na silničním hospodářství v Pardubickém kraji,“ říká ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje, která exkurze každoročně pořádá, Miroslav Němec. „My s těmito lidmi pracujeme, protože si myslíme, že je důležité s nimi udržovat kontakt a udržovat kontinuitu s minulostí. A pro ně je zajímavé vidět, kam se obor, jemuž věnovali celý život, v současné době ubírá.

ZÁZEMÍ PRO SPRÁVU DÁLNICE

První zastávkou letošní exkurze bylo budoucí středisko údržby dálnice D35 u Městce. Stavba, která tady roste, bude domovem pro silničáře a jejich techniku, své sídlo tu najde i oddělení dálniční policie. A vyjíždět odsud bude i asistenční služba pomoci řidičům, kteří se na dopravní tepně dostanou do potíží. „Středisko bude hotové na konci letošního listopadu, aby bylo možné ho zabydlet a uvést do provozu ještě před samotným otevřením dálnice,“ přiblížil Stanislav Král, správce stavby D35 Ředitelství silnic a dálnic ČR.

Dálniční úsek Časy – Ostrov se má pro dopravu otevřít dva dny před letošními Vánocemi. Budoucí osazenstvo střediska bude mít na starosti dálniční úsek vedoucí od napojení na dálnici D11 až po zmíněný Ostrov. Půjde prozatím o přibližně třicet kilometrů, o které bude nutné se starat, a to včetně související zelně. Při dubnové exkurzi tak došlo i na prezentaci techniky, kterou středisko bude disponovat. „Bude tady kompletní zázemí pro údržbu dálnice, to znamená sklady soli, garáže, kompletní systém solankového hospodářství, k dispozici tu bude i odstavná plocha využitelná například pro havarovaná vozidla. Z hlediska technologie tady bude především řídící středisko s napojením na všechny systémy dálnice, tedy hlásek, meteohlásek, automatických solankových postřiků a podobně,“ uvedl Stanislav Král.

OTÁČENÍ TISÍCŮ TUN

Účastníci exkurze se od rostoucích objektů budoucího dálničního střediska údržby přesunuli do Uherska, které se v poslední době stalo mediálně velmi známou obcí. Právě tady totiž vzniká dálniční přemostění hlavního železničního koridoru, jehož šest kolejí musí autostráda překonat. Přerušit provoz vlaků na delší dobu není možné, projektanti proto vymysleli způsob, jak most vybudovat s minimálním omezením železnice. Na každé straně trati postavili stavebníci polovinu mostní konstrukce s tím, že obě části pak otočí a nad kolejemi spojí. První polovina mostu se otáčela během velikonočního víkendu, druhou to čeká začátkem května. Exkurze na tomto místě přinesla řadu zajímavých informací. „Při té první fázi manipulace jsme museli otočit vahadlo, které je dlouhé osmdesát metrů a váží čtyři tisíce čtyři sta tun. Otáčeli jsme ho po třicet metrů dlouhé dráze,“ představil výkon stavebníků Stanislav Král. „Šlo to hladce. Všichni jsme se toho báli, takže příprava byla prověřená do posledního detailu, takže během otáčení nedošlo k žádným komplikacím.

ÚDIV A NADŠENÍ

Do Uherska se exkurze pořádaná Správou a údržbou silnic Pardubického kraje vrátila po roce. Bylo tak možné nejen porovnat postup stavby, ale také obdivovat obdivuhodný výkon spočívající právě v otočení části mostu. „To je evropsky a pravděpodobně světově unikátní záležitost. Byl jsem doslova konsternován technickou dokonalostí provedení, a co mě velmi zaujalo, že na této stavbě se pohybují lidé středního věku, kteří jsou profesně velmi vysoce kvalifikováni,“ svěřil se ředitel silničářů Miroslav Němec.

Nadšení z prohlídky obou staveb neskrýval ani předseda sdružení bývalých pracovníků v dopravě v Pardubickém kraji Bohuslav Fencl. „Jsme z toho nadšení všichni, myslím, že si nikdo z nás nedokázal představit, že by ještě takové stavby někdy viděl. U silničařiny jsem byl celý život, pamatuji ještě parní válce a když to nyní srovnám, tak ten obor jde dopředu opravdu mílovými kroky,“ ocenil podívanou na dílo následovníků Fencl. „Je to obrovské tempo, kterým se dnes staví. My jsme dělali úsek silnice první třídy dlouhý dva kilometry třeba tři roky, to už se dnes nevidí. Úžasná je technika, která se používá, s údivem jsme dnes koukali i na cestářské středisko budované u Městce. Je to nebe a dudy ve srovnání s tím, co jsme my používali a s čím jsme pracovali.

Reklama

Mohlo by Vás zajímat

Reklama

PR články

Více PR článků
Zavřít reklamu